ספינים, אגו וחיסול חשבונות: זה לא חוק המטרו, זה הכלום האידיוטי שסביב

ספינים, אגו וחיסול חשבונות: זה לא חוק המטרו, זה הכלום האידיוטי שסביב

למה צריך לריב גם כשזה נגמר? כי מה הכיף בכל הפוליטיקה הזאת אם אי-אפשר לתחוב אצבע בעין של היריב שלך, או להלביש עליו את הכישלונות שלך ■ עם כל הכבוד למטרו ולוויזות לארה"ב, אנחנו בעיצומו של קמפיין בחירות

June 28th, 15PM June 28th, 15PM אבי בר-אלי

שעת חצות. בחדר הוועדה מצטופפים 20 חברי כנסת טרוטי עיניים ועוד 30-20 יועצים, עוזרים ועיתונאים שסוגרים כמעט 16 שעות במשכן, ועדיין לא מבינים מדוע נהפך פיזור הכנסת ל"הלוויה הארוכה בהיסטוריה" (כלשונו של בנימין נתניהו).

אם האופוזיציה כבר הכניעה את הקואליציה, אם הקואליציה כבר נאותה לפזר עצמה לדעת, אם ראש הממשלה הגדיל לעשות והתפטר, ואם כולם פחות או יותר סגורים על תאריך הבחירות (ה-1 בנובמבר, שבוע לפה או לשם) – אז על מה נותר להתקשקש?

למה צריך לריב גם כשזה נגמר, ולמה להחליף מהלומות סביב חקיקה מיטיבה שנקלעה לנסיבות פוליטיות מצערות - ושלא בטובתנו, נתקעה? לשם מה נדרש עוד סבב של כיפופי ידיים וחילופי מהלומות, ומי צריך עוד סדרה דרמטית של התכנסויות-דחיות-התכנסויות?

על שום מה, למשל, בחצות הליל, התנגדה האופוזיציה להגבלת השימוש ברובי איירסופט – אלה שמיובאים לישראל כצעצועים ולאחר הסבה נהפכים לרובים שהורגים צעירים ערבים ברחובות? למי הפריע שהחוק הזה יאושר היום (שלישי) בקריאה שנייה ושלישית?

להעניש את איילת

מילא לתקוע את החוק שמגדיל את הקצבה לניצולי אסון צ'רנוביל בעוד 2,200 שקל. אמנם מדובר בעזרה ל-1,400 מסכנים שחברות הביטוח מסרבות למכור להם ביטוחי חיים, אבל היות שמדובר ב"בייבי" של אביגדור ליברמן - לתקוע לו אצבע בעין זה עוד מתקבל על הדעת.

אחרי הכל, מה הכיף בכל הפוליטיקה הזאת, אם אי אפשר מדי פעם להוריד יריב פוליטי על הברכיים ואז להצליף באלקטורט שלו. אבל לפסול את חוק הטיפול בחולי נפש? מה הרווח הפוליטי בלדפוק אותם?

מילא לתקוע את החוק שיאפשר לחלוק עם האמריקאים מידע על טסים עם רישום פלילי. זה הרי תיקון שנדרש לצורך פטור מוויזות לארה"ב – ואין סיבה לתת לאיילת שקד לרשום על שמה את ההישג.

אבל במי פגע החוק שיחייב דיווח על הטרדות מיניות במשטרה? למי הפריע אמש שדווקא החוק הזה של הקואליציה, כמו עוד 30 חוקים אחרים, יאושר? מה רוצים מחיינו יואב קיש ויריב לוין (הליכוד) – זרועותיו הארוכות של נתניהו – ומה רוצה יו"ר הקואליציה, בועז טופורובסקי (יש עתיד), שנכנס עם הצמד-חמד הזה לפינות של אגו ולא חתך עניינים מוקדם?

חוק המטרו חשוב. אבל חשוב למה?

גם ידי הקואליציה לא נקיות. רחוק מכך. אל תיתנו לציוצים הנרעשים והנרגשים של בנט, לפיד, ליברמן ומיכאלי להטעות אתכם.

"חוק המטרו נחוץ כמו אוויר לנשימה - בלי טיפת הגזמה", הגזימה היום סיעת העבודה. אם כך הם פני הדברים, היכן היו חבריה עד כה?

חוק המטרו הוא חוק חשוב. לא רק עבור הקמת שלושת קווי המטרו במרכז הארץ – פרויקט של 200-150 מיליארד שקל - אלא לצורך קידום פרויקטים לאומיים להסעת המונים, ככלל. חוק המטרו מעגן את ביצוע הפרויקטים בתשתית חוקתית חדשה, מחלק מחדש את הסמכויות בין השלטון המרכזי לשלטון מקומי ומסדיר מחדש סוגיות אקוטיות כמו הפקעת קרקעות וזכויות בנייה.

אם לא יאושר החוק בהסכמה כעת, אין כל ודאות שהוא לא ייפתח מחדש לאחר הבחירות - מה שעלול להביא לדחייתו במשך שנים, בהיעדר מערכת פוליטית יציבה. ואולם בה בעת, לממשלה המתפוררת נוח העיסוק הציבורי בחסימת החוק ובהדהוד ההשלכות הדרמטיות לכאורה של עצירתו על ידי האופוזיציה. כך דנים פחות בכישלונם הפוליטי של קברניטי הממשלה הקורסת - וגם תולים באופוזיציה את פגעי התשתיות והתחבורה.

"המטרו ישחרר את הפקקים ויתרום למסחר, לדיור ולסביבה", הפליגה העבודה בציוצה, וניסתה לבדל את עצמה מהסחי הפוליטי, כאילו אינו קשור אליה לכאורה: "האופוזיציה והקואליציה חייבות להבין את גודל השעה".

אלא שלסיעת העבודה, ולקואליציה בכללה, דווקא יש כאן נגיעה. ראשית, אין בחוק המטרו כדי לפתור את מצוקת התחבורה בתקופת הביניים של 15-10 השנים הקרובות. ראשיתה של תוכנית חילוץ לטווח הקצר עלתה לאישור הממשלה רק שלשום – לאחר שהממשלה כבר נפלה.

שנית, יש להזכיר כי חוק המטרו יועד תחילה כפרק במסגרת חוק ההסדרים – זה שאושר לפני יותר מחצי שנה. בחסות הטענה כי מדובר בחוק הגדול מדי על מידותיו של חוק התקציב – ביקש אז יו"ר הכנסת, מיקי לוי (יש עתיד), לפצלו ולהביאו בחקיקה נפרדת, שאותה הבטיח לקדם עד מארס-אפריל.

אלא שאז צבר אדיר של הסתייגויות מצד האופוזיציה, ראשי רשויות, לוביסטים ובעלי אינטרס נדל"ני, הביא לדחיינות, וזו דחתה את קידומו הפרלמנטרי של החוק לקיץ (כי מה כבר יקרה עד אז?) – עד שהועמדנו כולנו בפני שוקת שבורה.

מה כבר יקרה, לפיד ייפגע?

משרד התחבורה של מיכאלי, שבשנה החולפת הפגין לא אחת חולשה פוליטית - לא דאג לריכוך כיסי ההתנגדות לחוק והעדיף לטמון ראשו בחול. ביש עתיד גררו רגליים, וגם כעת, במהלך המשא ומתן שניהלו מול הליכוד, לא נשכב טופורובסקי על הגדר כדי לקדם את הנושא. היות שמיכאלי כבר נטועה עמוק בקמפיין בחירות, היא לא תפספס הזדמנות להחזיר ליש עתיד ולהציג את לפיד ואנשיו בחדלונם.

זו הסיבה שהעבודה מעכבת לפי שעה את פיזור הכנסת באמצעות השהיית דיוני ועדת החוקה שבשליטתה (בראשות ח"כ גלעד קריב). כך, או שתצליח לגרוף רווח ציבורי, אם תכפה על כולם את אישור חוק המטרו בכל זאת; ואם לא, מה כבר יקרה, לפיד לא יהיה ראש הממשלה?

ומה באשר לחלקה של האופוזיציה? ובכן, החרדים מתנגדים לחוק המטרו כי זה קודם בוועדה של ליברמן "למיזמי תשתיות לאומיים" - הפלטפורמה שבה יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) אישרה את הרפורמות בכשרות ובגיור.

בליכוד סתם מבעירים עוד קצת את המדינה, מנצלים הזדמנות כדי להתחנף לראשי רשויות שפוחדים מהאגרסיביות של החוק – ומשתינים בקשת על ראשו של ציבור בוחרים משתומם. הרי ממילא פוליטיקה של זהויות תנגב את השלולית שתיקווה.

2022-06-28T12:49:35Z dg43tfdfdgfd