"תראו לי מנהל ועדת השקעות אחת שירצה להשקיע פה"

שר האוצר ובכירי הקואליציה רגילים כבר לשמוע התקפות מצד יריבים פוליטיים, כך גם מאנשי אקדמיה - וכמו ששומע בצלאל סמוטריץ' לאחרונה, אפילו מבכירי משרדו שחרדים לעתיד מדינת ישראל וכלכלתה, אבל מתקפה שכזאת, כפי שנשמעה היום בויעדת שוק ההון לחיסכון ארוך טווח (שננעלה היום), נדמה שלא נשמעה עד כה.

שלושה מבכירי בתי ההשקעות בישראל: דייב לובצקי מנכ"ל איי.בי.איי (IBI), יוסי לוי - מייסד ומנכ"ל משותף של בית ההשקעות מור וצבי סטפק, מייסד ובעלים של מיטב, לא חסכו במילים כדי לתאר את הסכנות שאורבות לכלכלת ישראל אם המהפכה המשפטית לא תיגנז.

ועידת שוק ההון לחיסכון ארוך טווח ננעלה הבוקר בפאנל בכירי בתי ההשקעות בישראל: צבי סטפק- מייסד ובעלים מיטב בית השקעות, יוסי לוי- מייסד ומנכ"ל משותף, בית ההשקעות מור, דייב לובצקי- מנכ"ל בית ההשקעות איי.בי.איי.

הפאנל נפתח עם התייחסות חריפה של הבכירים להצעתו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ אתמול, הוצאת כספים מישראל ועצירה של השקעות:

דייב לובצקי, מנכ"ל בית ההשקעות איי.בי.איי: "תדמיינו ועדת השקעות שראתה אתמול את סמוטריץ' בצהריים, תוסיפו לזה מצב גיאו פוליטי עם רמטכ"ל שמספר על תקיפה באירן ותראו לי מנהל ועדת השקעות אחד שירצה להשקיע פה... נוצר מצב שרוב הגופים הגדולים בכלל לא מסתכלים על השקעה בארץ. תוסיפו לזה לקוחות שעומדים אצלנו בתור כדי לפתוח חשבונות בשוויץ ולהוציא כספים החוצה".

יוסי לוי, מייסד ומנכ"ל משותף, בית ההשקעות מור: "מתחילת המהפכה המשפטית מדינת ישראל הפסידה סדר גודל של 10 מיליארד דולר - כספים שיצאו מישראל וכאלו שלא נכנסו. עם הפרחת סיסמאות לאוויר כמו של סמוטריץ' אתמול - אנחנו נמשיך לראות נטישה של כסף זר. כל יום מתקשרים אלינו בין שניים לשלושה לקוחות שמבקשים להוציא כספים החוצה.

אנחנו נראה את ההשפעה הגדולה של זה בטווח זמן ארוך יותר - זה ישפיע על מחזורי הבורסה בישראל, בכל העולם המחזורים עולים ורק אצלנו בבורסה יורדים. כל הגופים המוסדיים מפנים כספים לחו"ל והמגמה רק תגדל. מחפשים שוק סחיר, שוק בטוח ופה לא מוצאים את זה."

צבי סטפק- מייסד ובעלים מיטב בית השקעות, התייחס לרפורמה המשפטית וציין: "עד היום אנשי עסקים לא ניצלו את הכוח שלהם אבל עכשיו אנחנו רואים התעוררות רבתית של כל המגזר העסקי ואני ברמה האישית בהחלט מאוד נגד המהפכה המשטרית.

יש סכנה אמיתית לאורחות החיים שלנו ושל העתיד שלנו ואני חרד לכך. מה שקורה היום במדינת ישראל זה ביטוי של אי אמון כי חצי מדינה לא מאמין בכוונות אלו שרוצים ברפורמה. תזכרו מה יריב לוין אמר שהציג בתוכנית שזה רק חלק ראשון ברפורמה. הם שיכורי כוח.

המהפכה המשטרית יוצרת קודם כל אי וודאות לכן אנחנו רואים חברות הייטק שנרשמות בחול, ואנחנו אפילו לא יודעים כמה השקעות מחול לא באות לישראל- לא תמיד הם יגידו לך למה הם לא משקיעים בישראל. הרע עוד לפנינו. את אפקט הריבית והאינפלציה עוד נרגיש אותה הרבה יותר חזק.

רבית, אינפלציה וחשש ממיתון

הבכירים התייחסו גם לקצב עליית הריבית, האינפלציה הגבוהה והמיתון המתקרב:

דייב לובצקי: "הדעה שלנו שונה מהערכות של הורדת ריבית בסוף השנה. אני לא רואה את זה קורה. אני צופה פה מיתון בשנה וחצי הקרובים. תהיה פה ריבית גבוהה גם בעוד שנה ושנה וחצי ואז יווצר אימפקט אמיתי בשטח ונראה אנשים שנפטרים מנכסים, וגם אחרי השנה וחצי הקרובות לא נחזור לראות ריבית אפס כמו לפני שנה. העולם הפך מגן עדן ללויים לגן עדן למלווים.

אנחנו נמצאים בנקודה שגם הריביות על אשראים קצרים, הן באזור ה- 14% זה מספרים מדהימים לכן זו שנה מאוד טובה לבנות חוב פרטי. בעליית ריבית הזו זה החזיר את העולם הריאלי בלי חברות שגייסו במינוף גבוה מאוד עם אג"חים בלי ריביות. בטווח של השנה וחצי האחרונות זה המסלול הכי טובה שלנו מאז שנכנסו לתחום.

יוסי לוי: "אני חושב שהמיתון יגיע אלינו הרבה יותר מהר. השכירויות עלו בצורה מטורפת, עלויות האוכל משוגעות, יחד עם עליית ההלוואות והמשכנתאות, מרבית מדינת ישראל לא מרוויחים 20 ו-30 אלף שקל בחודש, אנשים עכשיו מנצלים רזרבות אבל מה יהיה אחרי?

הם יפגשו מצב הרבה יותר גרוע. אני מכיר מגדלי משרדים בארץ שלא מצליחים למכור נכסים, גם חברות הייטק מצמצמות קומות ומפטרות כמויות של כוח אדם."

דייב לובצקי התייחס למצב ענף הייטק ולפיטורים ההמוניים: "בטווח הקצר הייטק עובר משבר חריף מאוד אבל לטעמי בריא. ראינו שנה שעברה גיוסים אבסורדיים לחברות זומבי- בלי מודל עסקי ובלי היתכנות כלכלית אבל ולואלציה של מיליארד דולר. טוב שהטירוף הזה נגמר הוא היה לא טוב למשק הישראלי. הפזרנות הבלתי סבירה והנזק שנעשה בשוק העבודה עם גלידה בצהריים עשתה לא טוב לשוק העבודה שלנו.

אני זוכר שאני באתי לראיונות מיד אחרי הלימודים הייתי מבוהל ובשנתיים האחרונות, ראינו מצב אבסורדי של מרואיינים שמראיינים מקומות עבודה. אנחנו רואים עכשיו ה רבה מיזוגים ורכישות שצוברות תאוצה השוק פעיל ומתקן את עצמו- הרבה יותר חברות צורכות אשראי ולא מגייסות הון בחינם כמו בעבר. אני מניח שנראה התייצבות ולא התרסקות אבל זה גם תלוי בהמשך הרפורמה המשפטית שאם תמשיך יכולה לגרום לקטסטרופה בהייטק".

הפאנל הסתיים עם המלצות הבכירים לתיק ההשקעות המומלץ:

יוסי לוי: "עכשיו אג"חים של בנקים זו השקעה מצוינת - קרנות השקעה אלטרנטיביות הן מוצר חם שנותן הזדמנויות. יש המון כסף ששוכב סתם בעו"ש ואני קורא לאנשים להשקיע בקרנות כספיות ובאג"חים לטווח ארוך עם תשואה גבוהה - זה הזמן לבסס תשואה קדימה"

דייב לובצקי:"45% מניות עם הטייה חזקה לחול בדגש לטכנולוגיה. רכיב אלטרניטיב 20-25% . דגש גדול על חוב פרטי, מי שיכול להרשות לעצמו לוותר על נזילות אז כדאי מאוד".

צבי סטפק: "יש הזדמנות היסטורית לבסס את תיק ההשקעה שלך על אג"ח וכמובן אי אפשר לוותר על מניות- אנחנו משקיעים בעיקר בארהב 70% ו30% בישראל. אירופה מעניינת, יפן והודו גם כן".

ועידת שוק ההון לחיסכון ארוך טווח מתקיימת בשיתוף איגוד קופות הגמל הענפיות ובארגונם של: עו"ד ארז קניסטר ותמיר פלג, כאשר על התוכן המקצועי של הוועידה אמון משרד עורכי הדין גלעד בכר ושות'.

2023-05-31T10:58:30Z dg43tfdfdgfd