"שלמו 'היטל דלק' או שלא תקבלו כרטיסי טיסה": אזהרה מהזמנות מ"בשביל הזהב"

במועצה לצרכנות התקבלו תלונות של לקוחות בני הגיל השלישי, שטוענים כי לאחר ששילמו עבור טיולים מאורגנים, החברה דרשה מהם לשלם סכומים נוספים ברגע האחרון. המועצה: "הטעיה חמורה, החברה מנצלת לכאורה את כוחה מול צרכנים ותיקים". המתלוננים: "אמרו לנו שאם לא נשלם לא נקבל את הכרטיסים". החברה: "ישראייר דרשה סכום נוסף על הדלק אז נדרשנו לעדכן את מחיר הטיול"

המועצה הישראלית לצרכנות פרסמה היום (שלישי) אזהרה לציבור הצרכנים מפני רכישת טיולים מאתר "בשביל הזהב". לפי הודעת המועצה, היא קיבלה מספר תלונות קבוצתיות מצד צרכנים בני גיל הזהב (אזרחים ותיקים), נגד סוכנות הנסיעות המפעילה את האתר, המציגה עצמה כ"חברה המובילה בישראל המשווקת טיולים מאורגנים לבני הגיל השלישי/גיל הזהב".

מהתלונות עולה חשש לכאורה להטעיה צרכנית, ולהפרת חוק הגנת הצרכן. "החברה מנצלת לכאורה את כוחה אל מול הצרכנים הוותיקים, כאשר לאחר שרכשו את שירותיה לטיולים מאורגנים (ביניהם שיט נהרות, שייט לאיסלנד ועוד) ושילמו את מלוא הסכום שדרשה החברה, נדרשו לשלם 'תוספת דלק' או 'היטל דלק' זמן קצר לפני היציאה לטיול, כאשר תוספת התשלום עמדה כתנאי שבלעדיו לא יכלו הצרכנים לצאת לטיול (שכן הכרטיסים הוחזקו בידי החברה)", נכתב בהודעת המועצה לצרכנות. 

>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio 

"בנוסף, תקנון החברה, מתיר לה לכאורה לגבות את התוספת. התנהלות זו מהווה עבירה על חובת הצגת המחיר הכולל, תוך שימוש במצג שווא לפיו התשלום עבור היטל הדלק הוא מכוח הוראה שלטונית". 

המועצה הוסיפה כי "מדובר בהטעיה חמורה המופנית כלפי בני הגיל השלישי, זאת תוך ניצול חולשתם וניצול העובדה כי מועד הטיול שהזמינו קרוב, והסבירות לבטל את השתתפות בו נמוכה, ומנגד סירוב החברה להשיב לציבור הצרכנים את היטלי הדלק שנגבו מהם".

"סחטנות לשמה"

אחת המתלוננות היא שרה מאזור המרכז. "אני ובעלי הזמנו ושילמנו מיד עבור שייט על נהר הריין מ-28 בדצמבר 2022 עד ה-4 בינואר 2023. ב-1 בדצמבר קיבלנו מייל מחברת בשביל הזהב, שמכרה לנו את ההפלגה הזו, בו נדרש תשלום נוסף של 61.60 אירו עבור 'עלייה דרמטית במחירי הדלק' בחודשים ספטמבר ואוקטובר. לבקשתי להצדיק את ההיטל הזה, החברה מתייחסת לתנאי המודפס בדף האינטרנט שלהם, לפיו קרוז קשור לשינויים במחירי הדלק, למרות שכעת מחירי הדלק ירדו, הם דורשים תוספת". 

במקרה נוסף שהגיע למועצה לצרכנות טענו בני זוג מראשון לציון כי "רכשנו טיול מאורגן ליפן מהחברה בשביל הזהב. מלוא התמורה שולמה לחברה, כולל כרטיסי הטיסה וכל הוצאות הטיול כפי שפורסם על ידם. התקיימה פגישה של הקבוצה במלון לאונרדו ביץ', בה נציג של החברה הסביר על הטיול ומרבית הנוסעים קיבלו את כל החומר הנדרש לטיול, כולל כרטיסי הטיסה. אנחנו קיבלנו את הכבודה מסוכנת הנסיעות שלנו. אלא, שקיבלנו גם פנייה כי עלינו להוסיף סכום של 106 דולר לנוסע בעבור תוספת היטל דלק, וזאת למרות שכל סכום הנסיעה שולם והמסמכים כבר נתקבלו. 

"פניתי לסמנכ"ל חברת שביל הזהב והוא הסביר לנו שזו דרישת חברת התעופה, וכי אם לא ישולם הסכום לא נקבל את כרטיסי הטיסה. אי לכך שולם על ידנו הסכום הנ"ל של 755 שקל, וזאת תחת מחאה כי הדרישה איננה צודקת וכי זו סחטנות לשמה. לא נאמר לנו דבר ביום המפגש ואנו הבנו כי למעשה סגרנו מול החברה את כל התחייבויותינו. לא ברור מאיפה צצה הדרישה הזו, ואם זה בכלל חוקי לחברה לעשות זאת ללקוחותיה".

תלונה נוספת הוגשה בשם קבוצה של 21 אנשים שרכשו טיול מאורגן לאיסלנד. כל הקבוצה רכשה את הטיול בין החודשים מאי 2022 ליוני 2022. "ב-3 באוגוסט 2022, חמישה ימים לפני הטיול, קיבלנו פנייה מחברת בשביל הזהב לתשלום תוספת בגין התייקרות הדלק. לדרישה זו צורף מכתב מחברת התעופה ישראייר. התנאי לקבלת הכרטיסים לטיסה ואי לכך לטיול כולו היה תשלום עד ל-5 באוגוסט של התוספת שעמדה על סכום של 308.60 שקלים לכל אחד מהנוסעים, ולכל 21 הנוסעים ביחד בסך של 6,480.6 שקלים. 

"מאחר ולמעשה לא הותירו בפנינו אפשרות אלא לשלם או לא לקבל את הכרטיסים, וכמובן גם לא את כספנו חזרה, נאלצנו לשלם דרך אתר החברה באינטרנט את התשלום שנדרש מאיתנו. פנינו בשני מכתבים רשומים לחברה לאחר חזרתנו ארצה בדרישה להשיב לנו את הכסף שנגבה שלא כחוק אולם לצערי עד היום לא קיבלנו שום תגובה לדרישתנו זו".

יצוין כי לפי היועץ המשפטי של המועצה לצרכנות, מטרת סעיפים 17א-17ד לחוק הגנת הצרכן היא להבטיח כי הלקוח ידע בדיוק מהו המחיר המלא הנדרש ממנו עבור מוצר או שירות. לכן, כל רכיב של התשלום שקיימת חובה לשלמו - קיימת גם חובה לכללו במסגרת "המחיר הכולל". לעומת זאת, תשלום שאין חובה לשלמו, שכן יש אפשרות מעשית לוותר עליו - אין צורך לכלול ב"מחיר הכולל".

חברה אחרת, שפעלה בעבר כפי שלכאורה פועלת חברת בשביל הזהב היום - הורשעה בהליך פלילי ונפסקו כנגדה קנסות. בהליך אחר של אישור חוזה אחיד כנגד חברה אחרת, התנגדה המועצה לסעיף המאפשר לה לגלגל את היטלי הדלקים לציבור הצרכנים, והתנגדותה התקבלה.

חברת בשביל הזהב מסרה בתגובה: "האירוע הנקודתי המדובר התרחש בשנה שעברה במהלך המלחמה באוקראינה, אשר בעקבותיה נרשמה עלייה משמעותית במחירי הדלק בעולם. חברת ישראייר דרשה מחיר נוסף על הטיסה וכפועל יוצא נדרשנו לעדכן את מחיר הטיול, דבר ששוקף באופן מלא לקבוצה טרם סגירת העסקה. אנו בדין ודברים מול הקבוצה על מנת להגיע להבנות בנושא ובוחנים כל מקרה לגופו.

"חברת בשביל הזהב הינה חברה ותיקה המארגנת עשרות טיולים ברחבי העולם לכלל הציבור מידי שנה ורואה תמיד את טובת הלקוח לנגד עיניה. במטרה להטיב עם לקוחותינו ולאחר מאבק עיקש מצידנו מול הספקים השונים, החלטנו כי אנו ניקח על עצמו מעתה כל העלאה עתידית של מחירי הדלק עבור טיולים אותם אנו משווקים".

2023-01-31T15:05:02Z dg43tfdfdgfd