קרע בע"מ: איך משפיעה החקיקה המשפטית על התפוקה בעבודה?

החברה הישראלית מתמודדת בשבועות האחרונים עם משבר פוליטי וחברתי חסר תקדים בצל הוויכוח על קידום החקיקה המשפטית. התחושות האישיות של רבים מאיתנו משפיעות על מידת התפוקה שלנו בעבודה. למציאות החדשה הזאת, יש השלכות כלכליות עמן הארגונים ומקומות התעסוקה השונים מתמודדים ודרך ההתמודדות היא מורכבת.

"צריך לזכור שהעובדים הם בני אדם ולא מכונה שמתכנתים אותה אלא משהו מורכב עם מנגנון הפעלה שונה מהאחד לשני וכך גם הפירוש של כל אירוע הוא שונה. על אחד זה ישפיע בצורה משמעותית ועל השני אולי אפילו יגרום לפעולה הפוכה, אך אין ספק שההרגשה האישית תבטא בסופה תפוקה", מסביר אור בורוכוב, בעלים ושותף בחברת A&O ייעוץ ארגוני ופיתוח עסקי לחברות, עמותות וגופים ביטחוניים,

"כל מה שעובר עליהם בחיים האישיים נכנס גם אל מקומות העבודה שלהם. בתקופה הזו השיח, החששות והדאגות נוגעים בחיים של רבים, ישנן קהילות שלמות נמצאות בחשש קיומי של ממש, לא ניתן לנתק את זה מההתנהלות היומיומית. חלקנו יוצאים להפגנות ולא נוכחים פיזית במקום העבודה, אחרים נוכחים אבל הראש לא באמת נוכח. זה לא נוגע רק לצד פוליטי כזה או אחר, המציאות הזאת משפיעה על כולם וזה דבר טבעי".

המצב הזה משפיע גם על המנהלים ועל ראשי הארגונים כמובן, אך במקרה שלהם האחריות לעסק או לחברה היא גדולה יותר. "המנהלים צריכים לדעת להכיל את המצב הזה, להבין שעל כולם עוברים דברים", מסביר בורוכוב, "בדיוק כמו שאם עובד מסוים מתגרש או עובר עליו אירוע אישי אחר, צריך לגלות הבנה ולדעת לתמוך ולהעניק גיבוי, זה חלק מתפיסה הוליסטית של מי העובד".

המציאות הזאת מעלה את השאלה הרחבה יותר - מהם הגורמים המשפיעים על התפוקה של העובדים, ואילו כלים יש לחברות להגביר אותה. הצלחה של חברה מסחרית נובעת מגורמים רבים ומגוונים, אך אין ספק שההון האנושי שלה ומידת שביעות הרצון של העובדים, הם הגורמים העיקריים אשר משפיעים על התפוקה. המנהלים יכולים להתוות דרך ולתכנן תוכניות וכללי ניהול מנצחים, כמו גם לבחור בכלים ובתהליכים הנכונים לשימוש בפעילות היומיומית של החברה, אך הם לא יכולים לעשות את העבודה לבדם והם תלויים במוציאים לפועל שלהם - העובדים.

"בני אדם ככלל רוצים להרגיש שהם קמים לבוקר של משמעות, ליום עבודה עם עשייה משמעותית בסביבת עבודה נעימה", מספר בורוכוב, "הם רוצים להרגיש מוערכים, לכן על הארגון להשקיע בכלל העובדים ולהעניק להם הרגשה שסופרים אותם. הדרך היא לא רק להשקיע בטאלנטים שלהם אלא בכולם, שכן לבסוף זה גם אינטרס של החברה. אם נהלי העבודה של העובדים ברורים להם, אם המשימות מובנות, אם הם זוכים ליחס מכבד וכן מאפשרים להם אופק להתקדם ולהתפתח, התפוקה שלהם תגדל באופן משמעותי".

לדברי בורוכוב, יש דרכים רבות להשקיע בעובדים: "עובד צריך להרגיש שהארגון או החברה מפתחים אותו, מעניקים לו סט כלים להעשרה בעולמות התוכן שלו ושל החברה. זה אומר למשל להוציא את העובד לקורסים מקצועיים ומעשירים, השתלמויות וכדומה. עם זאת, החברה צריכה לאפשר לו את הזמן ללכת לקורסים, לאפשר לו מרחב ותנאים להתפתח במקביל לעבודה היום יומית. היומיים הראשונים בתחילת העבודה למשל הם מאוד קריטיים. שלב החניכה הוא שלב ההתרשמות של העובד מהמקום החדש. הוא צריך להרגיש בנוח, להרגיש ששים לב אליו, שהוא מקבל יחס טוב, כל זה משפיע על המוטיבציה שלו להמשיך ולעבוד טוב יותר".

צריך לדעת לבחור עובדים איכותיים

דוח הלמ"ס שהתפרסם בסוף השנה שעברה ובדק עם מנהלי חברות וארגונים את הגורם העיקרי המשפיע לתפיסתם על התפוקה לשעת עבודה, מצא כי רוב המנהלים של חברות קטנות ובינוניות שבהן מועסקים עד 100 עובדים בענפי המסחר הקמעונאי, העריכו שאיכות העובדים הוא הגורם המשפיע ביותר על פריון העבודה בחברתם. לעומתם, רק 14 אחוזים מהמנהלים בחברות שבהן מועסקים יותר מ-100 עובדים טענו זאת.

עובדים איכותיים יכולים להוות הגורם המכריע להצלחת החברה ולהעלאת התפוקה. עובדים מרוצים אשר מכירים היטב את המטרות והתפקידים שלהם ומקבלים תמיכה מהחברה, עשויים להיות יותר מוצלחים ויצריים בעבודתם.

העובדים, למעשה, הם המוציאים לפועל של המטרות והתוכניות של החברה, וכאשר הם עושים את זה באופן מקצועי ומוצלח, זה מסייע להעלאת התפוקה ולהצלחת החברה. כאמור ישנם גורמים נוספים שמשפיעים על התפוקה של חברה כמו כללי ניהול, תהליכי עבודה, טכנולוגיה מתקדמת ומשאבים כלכליים ולוגיסטיים אחרים, אך ללא עובדים איכותיים ומרוצים, כלל המערכת לא תוכל לתפקד כמו שצריך.

"לתפיסתי, לא ניתן לסמן רק גורם אחד אשר משפיע על תפוקה של החברה, שכן היא נמדדת על ידי שילוב של מספר גורמים וביניהם עובדים איכותיים ומקצועיים אשר נאמנים לחברה, כאלו בעלי מוסר עבודה ויחסי אנוש טובים", אומרת מאיה אברהמי, מנהלת משאבי אנוש של רשת נעלי TOGO. לצד זאת, עובד צריך להחזיק בכישורים חברתיים ושירותים, בעוד המנהלים צריכים להיות סמכותיים ורגישים יחד, כאלו המחזיקים בכלים הנכונים בכדי נהל ולהוביל את הצוותים. בנוסף, היצע מוצרים נכון התואם לשוק הישראלי הן על פי צו האופנה והן על פי הביקושים".

איך יודעים לבחור עובדים איכותיים ומקצועיים?

"אנחנו בוחרים את המועמדים שלנו קודם כל על לפי דרישות התפקיד, על פי הכישורים הנדרשים ממנו, בוחנים היטב האם הם קיימים אצלו וכן על פי חיבור של המנהל הישיר למועמד. לא ניתן לנתק את הרושם הראשוני שמקבל המנהל ממועמדים לתפקיד ומהתחושות שמלוות אותו במהלך הריאיון. יש לזכור שכמו שאני מראיינת את המועמדים, כך גם הם מראיינים אותי".

באילו דרכים ניתן לעודד ולהגדיל תפוקה של עובדים? איך גורמים לעובד להיות מרוצה?

"הגדלת תפוקה של עובדים ניתנת על ידי תחרויות פנים חברתיות, עידוד בעזרת בונוסים, הענקת יחס אישי וכבוד לעובדים, הקשבה לטענות ולדברים שעוברים עליהם וגם לזרוק מילת עידוד טובה יכולה מאוד לעזור".

ערן שבתאי, סמנכ"ל חברת יו.די.אס אינטרנשיונל בע"מ, אשר עוסקת בייבוא ושיווק של ציוד שינוע, הרמה ורכבים חשמליים, מסכים עם אברהמי: "קיימים מספר רב של גורמים המשפיעים על תפוקה ופריון בעבודה. הם כוללים בין היתר את תנאי העבודה, האם העבודה מתאימה לכישורים וליכולות העובד, רמת השכר והתנאים הפיזיים של העבודה יכולים להשפיע על תפוקת העובד. מערכות פיצויים והטבות טובות, כמו בונוסים, חופשות, תוכניות הכשרה וביטוחי בריאות, עשויות לעורר פריון ולשפר את התפוקה".

לטענתו של שבתאי, "תמיכה והנחייה עשויות לסייע לעובד להיות פרודוקטיבי ומסוגל להתמודד עם מכשולים וקשיים המתעוררים במהלך העבודה. תקשורת בין עובדים ומנהלים, תקשורת טובה בין עובדים יכולה לעזור להם לפתור בעיות ולעבוד בצורה יעילה יותר".

בחירת צוות הנהלה ועובדים היא תהליך חשוב ומכריע עבור העסק או הארגון: "הקריטריונים העיקריים שאנו משתמשים בהם ככלים לבחירת צוות הנהלה ועובדים נוגעים ליכולת המקצועית והניסיון שלהם.

אנחנו בוחנים את היכולת המקצועית והניסיון של המועמדים למשרה הרלוונטית, את ההישגים הקודמים של המועמדים, כמו גם את הניסיון הקודם שלהם בתפקידים דומים. מוודאים שהמועמדים יכולים לבצע את המשימות הרלוונטיות למשרה וכי הם יכולים להתאים למצבים משתנים. בודקים את האופי והיכולת ההתקשרות של המועמדים. משמע מועמדים שמתאימים לסגנון העבודה והתרבות הארגונית של העסק או הארגון וגם מועמדים שיש להם יכולת לתקשר ולעבוד בצוות".

2023-03-30T07:33:17Z dg43tfdfdgfd