סמוטריץ׳ מתחייב לתעדף את תקציבי החינוך הדתי וטוען: נתוני משרד החינוך הם "קמפיין שקרי"

סמוטריץ׳ מתחייב לתעדף את תקציבי החינוך הדתי וטוען: נתוני משרד החינוך הם "קמפיין שקרי"

שר האוצר ניסה להסביר את פערי הענק בתקצוב תלמידים דתיים לעומת התלמידים האחרים בכך שהם לומדים בבתי ספר קטנים ■ עם זאת, התקציב בתיכונים של משרד החינוך מועבר עבור כל תלמיד, ולא לפי כיתה כך שאין השפעה גדולה לגודל הכיתות או בתי הספר

February 01st, 17PM February 01st, 17PM ליאור דטל

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ׳, הודיע אתמול (ג') בכנס מנהלי בתי ספר של הציונות הדתית, כי הוא מתחייב להפחית "באופן דרמטי" את שכר הלימוד במוסדות החינוך הדתיים-לאומיים כבר בתקציב הקרוב.

כדי לעשות זאת על המדינה להגדיל במאות מיליוני שקלים את תקציבי הציבור המועברים לבתי הספר הממלכתיים-דתיים, וכן את תקציבי הישיבות התיכוניות, האולפנות ובתי הספר הפרטיים בזרם החרדי-לאומי, שגובים שכר לימוד גבוה מההורים. זאת, באופן דומה לכוונת הממשלה להגדיל את תקציבי החינוך החרדי. ההסכם הקואליציוני בין הליכוד לציונות הדתית כולל הגדלה של מאות מיליוני שקלים בתקציבי החינוך הדתי.

כבר היום זרם החינוך הדתי מקבל את התקציבים הגבוהים ביותר מבין שאר הזרמים במערכת החינוך והגדלת התקציבים תרחיב את פערי התקצוב שבין התלמידים הדתיים לתלמידים החילונים והערבים.

לפי נתוני משרד החינוך, תקציב תלמיד מהזרם הדתי בבתי הספר התיכונים הוא 41.4 אלף שקל ב-2021 – גבוה ב-26% מהתקציב המועבר לתלמיד בזרם החינוך הממלכתי-חילוני, שהסתכם ב-32.8 אלף שקל, וגבוה ב-43% מהתקציב שמועבר לתלמיד תיכון ערבי (28.8 אלף שקל). מדובר בפערי ענק שפוגעים בסיכויים של תלמידים ערבים, וכן בשוויון ההזדמנויות.

"נעביר את חוק החמ"ד"

סמוטריץ׳, שאמור כשר אוצר לדאוג לכל המגזרים במדינה, ניסה להצדיק בנאומו את התקצוב העודף לזרם הדתי, תוך אפליה תקציבית של הזרם החילוני והממלכתי. "אנחנו צריכים להיות גאים במגזריות שלנו מכיוון שהיא לא אגואיסטית, היא בונה חממות והלוחמים שגדלים בחממות שלנו מסתערים על כל החזיתות בישראל. אנחנו הולכים לחזק את כל החינוך הממלכתי-דתי בצורה דרמטית. נעביר את חוק החמ"ד שיבצר את העצמאות החינוכית והפדגוגית של החינוך הדתי".

סמוטריץ׳ התייחס לנתוני משרד החינוך ואמר כי מדובר בקמפיין. לדבריו "יש קמפיין כאילו החינוך הדתי מקבל יותר כסף מאחרים. זה פשוט שקר".

תמוה ששר האוצר תוקף נתונים של משרד ממשלתי אחר (החינוך) המבוססים על הקצאת משרד האוצר, בו הוא מכהן כשר. אך גם ההסבר של סמוטריץ׳ לא מתיישב עם העובדות. לדבריו, התקציב עבור תלמיד במגזר הדתי גבוה יותר מכיון שבתי הספר והכיתות קטנות: "זה נכון שהמוסדות שלנו קטנים בעיקר בגלל פיזור האוכלוסייה", אמר סמוטריץ׳. הטענה הזאת בעייתית מכיוון ששיטת התקצוב של משרד החינוך בתיכונים מועברת לפי תלמיד ולא לפי כיתה או מוסד, כך שאין קשר משמעותי לגודל הכיתה או בית הספר.

בנוסף, מוסדות החינוך הדתיים קטנים, בין היתר, גם בגלל הגידול בתופעה של לימודים בהפרדה מגדרית בציבור הדתי, שמצריך פתיחת בתי ספר נוספים – המתוקצבים על ידי המדינה, בעוד שהמדינה לא מתקצבת בשיעור דומה תקציבים לבתי הספר הממלכתיים.

בנוסף, רוב פערי התקציב בין התלמידים הדתיים לחילונים והערבים נובעים מכך שהמדינה מתקצבת בחינוך הדתי תגבור שיעורי דת ויהדות וכן שעות רב – אך היא לא מתקצבת באופן דומה שיעורי העשרה או סיוע לתלמידים בחינוך הממלכתי (הערבי והיהודי).

2023-02-01T15:27:11Z dg43tfdfdgfd