נתקעו במכס: התקלה שתביא גל התייקרויות נוסף?

האם אנו בדרך לגל התייקרויות נוסף - והפעם לא באשמתו של יצרן, יבואן או קמעונאי? לפחות לפי פנייה דחופה ששיגר הבוקר איגוד לשכות המסחר אל שר האוצר, ככל הנראה שכן. מבדיקה שנערכה באיגוד לשכות המסחר עולה כי בעוד שבועיים, ב-15 בפברואר, צפוי זינוק במחירים של מאות מוצרים מיובאים, מתחומים שונים. בכללם מוצרי מזון, מוצרים לבית, מוצרים לתעשייה ואפילו קורקינטים חשמליים.

עוד בין המוצרים המיובאים שמחירם צפוי לעלות: גבינות, ירקות, כלי מטבח, ריהוט, שמן זית, מוצרי טקסטיל, מוצרים בענף הבניה, חלקי חילוף לרכבים ועוד.

בחודש מאי האחרון חתם שר האוצר דאז, אביגדור ליברמן, על הוראת שעה לביטול מכסים ומיסי קניה על מאות מוצרים שונים. זאת במסגרת התוכנית להפחתת יוקר המחיה.

בין השאר בוטלו מכסים בגובה של עד 12% על שורה של מוצרים כגון חלקי חילוף לרכבים, מוצרים בתחום הבניה כגון כיורים, אסלות וקרמיקות וכלי מטבח שונים. בנוסף בוטלו המכסים על מוצרים בתחום הטקסטיל ובכללם מזרנים ושמיכות, ריהוט ביתי וכלי עבודה. כמו כן בוטלו מכסים על מוצרי מזון מיובאים כגון גבינות, ירקות שונים (עגבניה, מלפפון, פלפל, סלרי, גזר ואחרים) ושמן זית. מניתוח כלכלני איגוד לשכות המסחר, בהתבסס על בסיס נתוני משרד האוצר, החיסכון לציבור מביטולם של המכסים ומסי הקניה עומד על כ-2 מיליארד של בשנה.

אולם, באיגוד לשכות המסחר מתריעים היום כי תוקפה של הוראת השעה יפוג בעוד שבועיים, ומחירם של מאות המוצרים צפוי לעלות.

בפניה של אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר לשר האוצר בצלאל סמוטריץ', קורא לין לקבע את הפחתת המכסים ולהפוך את הוראת השעה, להוראת קבע. זאת במטרה להקל על יוקר המחיה ולהפחית את נטל המס על המגזר העסקי ועל ציבור הצרכנים בישראל.

לדברי לין, למהלך זה של מעבר מהוראת שעה להוראת קבע תועלת נוספת למגזר העסקי: "מהלך זה יאפשר איחוד פרטי מכס באופן שישיג את תועלת נוספת למשק של הורדת נטל הבירוקרטיה, פישוט היבוא והפחתת מחלוקות מיותרות בין המכס ליבואנים"

2023-02-01T11:05:40Z dg43tfdfdgfd