מנסים לשפר את ביצועי העובדים? תנסו לשחק

מהפכה הטכנולוגית מזמנת אתגרים למעסיקים בתחום גיוס ושימור עובדים ובכל מה שקשור לניהול הידע ולפיתוח המשאב האנושי במקומות עבודה.

כניסה מהירה ומרובה של טכנולוגיות המאפיינת את התקופה הנוכחית מחייבת גם היא את הארגונים לעסוק כל העת בהכשרה של העובדים ועל אף שנדמה לנו שהכל מאוד אינטואיטיבי המציאות היא יותר מורכבת מכך ונדרשת הכשרה אפקטיבית כדי לייצר את התפוקה הארגונית הנדרשת. רק שהכשרות והדרכות דורשות את הקשב של הארגון ושל העובד, קשב שמיום ליום נהיה יותר ויותר קשה להשיג.

אחת מהדרכים הכי משמעותיות ליצור מוטיבציה פנימית ללמידה ולתפוס את הקשב של העובד המוסח כל העת היא להשתמש בעקרונות של משחוק.

משחוק (Gaminification) הוא שימוש באלמנטים של משחק בהקשרים שאינם משחק. משתמשים ב-waze? יצרתם לעצמכם דמות? אתם נהנים לצבור נקודות? זאת דוגמה מעולה למשחוק ו-waze הישראלית היטיבה להשתמש בעקרונות אלו כדי למשוך אנשים להשתמש דווקא באפליקציה הזאת ולבחור בה על פני האלטרנטיבות האחרות.

אחת הבעיות הגדולות ביותר ביצירת תהליכי למידה פנים ארגוניים הוא ההתנגדות של העובדים לתהליכים אלו: תהליכי ההכשרה עלולים לייצר להם עומס בעבודה שכן הם יצטרכו להשלים את המשימות שנערמו בזמן השתתפותם בהכשרה וגם המחשבה על לשבת עכשיו יום שלם בכיתה מול מצגות משעממות של איזה מדריך (חיצוני או פנימי) מוציאה מכולנו את התיכוניסטים שהיינו ומייד אנחנו חושבים רק על איך מבריזים או מתי ההפסקה...

שימוש בעקרונות של משחוק הוכח מחקרית כמגביר את מעורבות הלומדים - כשאנשים נהנים יותר הם הופכים מעורבים יותר בלמידה וממצב בו יש לנו כיתה של אנשים משועממים שמשחקים בטלפון וחולמים על ההפסקה, אנחנו מקבלים לומדים פעילים שמנסים לנצח או לצבור נקודות תוך כדי תהליך הלמידה שלהם.

משחוק גם מייצר לנו הקשר טוב יותר לתהליך הלמידה. תחשבו על הכשרה בה העובד נדרש ללמוד הרבה ידע חדש- נניח נהלים רגולטוריים, תנאים של הסכמי התקשרות כאלה או אחרים וכו׳. ושוב אנחנו מתמודדים עם חוסר המוטיבציה מחד והמוסחות הגדולה מאידך (המחקרים האחרונים מדברים על 47 שניות- זה הזמן בו הקשב שלנו ממוקד למשימה אחת)- גם כאן המשחוק בא לעזרתנו. יצירת מעטפת של משחק לחומר הנלמד, נניח באמצעות סימולציות שונות בהן העובד המתרגל צובר נקודות כשהוא פועל בסימולציה עפ״י הנדרש. לחילופין, דמיינו לעצמכם מה ההבדל בין ללמוד באופן יבש שורה של נהלים חדשים באבטחת מידע לבין לבצע חדר בריחה דיגיטלי בנושא... מה יסייע יותר לעובד? את מה הוא יזכור טוב יותר? אין בכלל ספק שמשחוק יסייע באופן משמעותי לעניין.

משחוק גם מאפשר לנו לגייס לטובתנו את יצר התחרות הטמון בנו- הזכרתי מקודם את צבירת הנקודות והתגים כדוגמת ווייז, אבל תארו לעצמכם שימוש בעקרונות כאלו על מנת לעודד למידה פנים ארגונית תוך יצירת תחרות בין מחלקות שונות בארגון? גיבשתם קוד אתי חדש? רוצים שהעובדים באמת יפנימו על מה מדובר? הפלקט על הדלת לא יעזור וגם לא עוד לומדה משעממת שמסבירה במה מדובר- תוסיפו לעניין קצת תחרות בין המחלקות עם פרס מובטח לזוכים ותראו איזה אימפקט זה מייצר.

אחד הדברים הכי מורכבים בתהליך הכשרה של עובדים הוא עניין החזרתיות. בתהליך למידה של תוכן חדש יש צורך לחזור על הדברים יותר מפעם אחת, בין אם מדובר על ידע ובין אם מדובר על פעולה. כמובן שלעשות חזרות רבות על אותו התוכן זה משעמם, אולם אם אנחנו משתמשים בעקרונות של משחוק ומייצרים סיפור מסגרת שנותן הקשר מעניין יותר לתוכן- כך ניתן בכל זאת לחזור על העקרונות או הפעולות הנדרשות מן העובדים עד להפנמתם והטמעתם בתהליכי העבודה בפועל.

המסקנה שלי מהתנסויות רבות במקומות עבודה, החל מדרגי מנהלים ומנהלי ביניים וכלה במוקדי שירות ללקוחות, היא, שבסך הכל, על ידי שילוב מרכיבי משחק כגון אינטראקטיביות, משובים ותגמולים, חזרות ותרגול, משחוק יכול להפוך את הלמידה למעניינת ואפקטיבית יותר. ככל שהטכנולוגיה ממשיכה להתפתח, אנו יכולים לצפות לראות אסטרטגיות משחוק חדשניות ויעילות יותר בתהליכי למידה והכשרה

הכותבת קרן מוריץ – כהן היא סמנכ''ל למידה ארגונית בתימור פתרונות למידה

2023-05-31T11:16:57Z dg43tfdfdgfd