חוזים חכמים: האם הבלוקצ'יין ישנה את כללי המשחק בעריכת הסכמים משפטיים

כל הנראה כבר השתמשתם בחוזה ממוחשב לחלוטין. קחו מכונת חטיפים לדוגמא - היא מציעה לכם חטיף, ואתם יכולים לקבל את ההצעה על ידי הכנסת כמות המטבעות הנכונה או העברת כרטיס אשראי. המכונה מזהה את הבחירה, מוודאת שהתשלום מספיק ומשחררת את המוצר המבוקש להשלמת החוזה. זהו כמובן חוזה בסיסי ביותר, אך חוזים ממוחשבים הולכים ומשתכללים.

מהו חוזה חכם וכיצד פועלים חוזים חכמים

המונח "חוזה חכם" הוצג לראשונה בשנת 1994 על ידי מדען המחשבים והקריפטוגרף ניק סאבו, שיש הטוענים שהוא לא אחר מאשר סאטושי נקמוטו, יוצר הביטקוין. ניתן להגדיר "חוזה חכם" כתוכנת מחשב הפועלת על רשת הבלוקצ'יין, המבצעת באופן אוטומטי הסכם בין צדדים או חלקים ממנו, כאשר כל התנאים נכתבים בקוד. הודות לטכנולוגיית הבלוקצ'יין, חוזים חכמים עמידים בפני שינויים לא רצויים ומאמתים את עצמם ללא מעורבות של גורם מתווך. לחוזים החכמים פוטנציאל לשנות את פניהן של תעשיות שונות במשק, בצורה של טיפול אוטומטי ומהיר בתביעות ביטוח, העברת כספי הסדר פשרה כנגד ביצוע התחייבויות מוגדרות מראש, תשלום אוטומטי עם אספקת סחורות או שירותים, תשלומי peer-to-peer (p2p), וכן הלאה. ניתן ליצור חוזים חכמים ללא חוזה טקסט סטנדרטי המגבה אותם, או להשתמש בהם ככלי לביצוע הוראות מסוימות של חוזה מסורתי.

נכון להיום, רוב החוזים החכמים עוקבים אחר לוגיקה מותנית עם קלט ספציפי ואובייקטיבי, כלומר, אם X - בצע Y. אם הצדדים המתקשרים ציינו כי פרמטרים מסוימים התקיימו, הקוד יבצע את השלב המופעל על ידי אותם פרמטרים. ככל שיותר אנשים יתחילו לזהות את הפוטנציאל של חוזים חכמים ועם האימוץ של טכנולוגיית הבלוקצ'יין, חוזים חכמים יהפכו ליותר מתוחכמים ויהיו מסוגלים לטפל במגוון רחב יותר של עסקאות. עם זאת, חוזים חכמים עשויים שלא להתאים לכל סוגי העסקאות, וייתכן שהאובייקטיביות הנדרשת עבור חוזים חכמים לא תתאים בכל המקרים לאופן האינטראקציה בין צדדים לחוזה. חוזה חכם אינו יכול לכלול תנאים מעורפלים, ועליו לטפל בכל התרחישים הפוטנציאליים. ייתכן שצדדים לחוזה לא ירצו לבזבז זמן והוצאות משפטיות על מנת לטפל מראש בכל תרחיש אפשרי, ויסכימו שאם יתרחש אירוע בלתי צפוי הם ימצאו לכך פתרון ככל שיידרש. באופן דומה, צדדים עשויים להעדיף שהוראה מסוימת בחוזה תיוותר מעורפלת במקצת, ולהשאיר את הגמישות לטעון מאוחר יותר שיש לפרש את ההוראה לטובתם.

ארגונים אוטונומיים מבוזרים (DAOs)

אחד הביטויים היותר מעניינים של חוזים חכמים, הוא הארגון האוטונומי המבוזר (DAO) – ארגון הפועל על פי כללים המקודדים כחוזים חכמים, ואשר נשלט על ידי חבריו ואינו כפוף לגוף מנהל. הבעלות בארגון מיוצגת על ידי אסימוני קריפטו, המקבילים למניות בתאגיד מסורתי ומעניקים למחזיקים בהם זכויות הצבעה. הממשל התאגידי מתנהל באמצעות סדרה של הצעות שהחברים ב-DAO מצביעים עליהן דרך הבלוקצ'יין. יש כבר לא מעט DAOs, וניתן לצפות לרבים נוספים שיראו אור בעתיד הקרוב.

אחד ה-DAOs הבולטים היה ה- ConstitutionDAO שהוקם בנובמבר 2021 לטובת רכישת עותק מקורי של חוקת ארצות הברית. הקבוצה גייסה 47 מיליון דולר ב- ICO (Initial Coin Offering)אך בסופו של דבר הפסידה בהצעה והתפרקה. Bloomberg News ציינו כי הניסיון הראה של-DAO יש פוטנציאל לשנות את האופן שבו ממשל תאגידי פועל ואת הדרך שבה אנשים קונים דברים, בונים חברות, חולקים משאבים ומנהלים עמותות. בעוד שווייומינג הפכה ביולי 2021 למדינה הראשונה בארה"ב שהכירה ב-DAO, המעמד המשפטי של DAO כישות משפטית עדיין לא ברור. ככל שהקונספט של חוזים חכמים יתגבש, מודל ה-DAO עשוי להיות מאומץ על ידי יותר ויותר ארגונים ויזמים כדי לסייע בניהול חלק מהפעילויות שלהם, כחלופה לתאגיד המסורתי.

האם חוזים חכמים ניתנים לאכיפה?

ההכרה בחוזים חכמים כמחייבים וניתנים לאכיפה בבית משפט, הינה חיונית למימוש הפוטנציאל ולאימוץ של חוזים חכמים. מדינות רבות נוקטות בגישה גמישה בכל הנוגע לפורמליות של חוזים, אך לכל הפחות, חוזה משפטי חייב לכלול את יסודות ההצעה, הקבלה וכוונת הצדדים להתקשר בהסכם מחייב. הדין הישראלי מיישם קריטריונים אובייקטיביים, המתמקדים בביטוי החיצוני של רצון הצדדים בבואו לקבוע אם נכרת חוזה, ונוקט בגישה גמישה לצורת החוזה. לפיכך, סביר להניח שהדין הישראלי יכיר ב"חוזים חכמים" כ"חוזים", ובלבד שהם יכללו את היסודות של הצעה, קבלה וגמירות דעת של הצדדים להתקשר בהסכם מחייב. כך, העלאת החוזה החכם לפלטפורמת הבלוקצ'יין על ידי צד אחד יכולה להיחשב כהצעה, בעוד שהעברת כספים מטעם הצד השני יכולה להיחשב כקבלה לפי חוק החוזים הישראלי. בעוד שגם מי שאינו עורך דין יכול לקרוא חוזה מסורתי ולהבין באופן כללי את מערך הזכויות והחובות שהוא מקנה, מי שאינו מתכנת יתקשה מאוד להבין חוזה חכם, הכתוב בקוד מחשב.

לפיכך, ייתכן וצדדים לחוזה חכם יצטרכו לאמץ חוזה הכתוב בשפה טבעית אשר יקנה תוקף משפטי מחייב לעסקה המבוצעת על ידי הקוד (לדוגמה, הסכם "הקש-קבל" מסוג clickwrap שנוסח על ידי עורך דין המתמחה בתחום), על מנת שהחוזה החכם יוכל להיחשב כמחייב מבחינה משפטית. על ידי כך, סביר בהחלט שבית משפט יכיר בתוקפו של החוזה החכם. עם זאת, היבטים רבים של המשטר המשפטי הנוגע לחוזים חכמים, כגון יישוב סכסוכים הנוגעים לביצוע או פרשנות של חוזים חכמים, עדיין אינם ברורים. בשל חשיבות הוודאות המשפטית בהקשר של חוזים חכמים, ייתכן שהשימוש הגובר בהם יחייב חקיקת חוק ייעודי או תיקון לחוק החוזים לצורך הסדרת המודל של חוזים חכמים.

חוזים חכמים ועורכי דין

חוזים חכמים מייצגים חזית חדשה עבור עורכי דין, שעשויים למצוא עצמם בנוף משפטי המשתנה במהירות ככל שהשימוש בחוזים חכמים יגדל. יחד עם זאת, הפיתוח של התחום והשאלות המשפטיות החדשות שהוא מציג יידרשו יישום על ידי מוחות משפטיים אנושיים. ככל שהאימוץ של טכנולוגיית הבלוקצ'יין יגבר והפוטנציאל של חוזים חכמים יתממש, עורכי דין יזדקקו לידע הטכני ולמומחיות הדרושה כדי לנווט בסוגיות המשפטיות הרלוונטיות ולשמור על יתרון תחרותי. סביר להניח שנהיה עדים להופעתו של תחום התמחות חדש, המגשר על הפער בין חוזים מסורתיים לחוזים מקודדים, ועורכי דין בעלי כישורי תכנות ייקחו חלק אינטגרלי בניסוח ובדיקה משפטית של חוזים חכמים.

חוזים חכמים יוכלו לשחרר עורכי דין ממשימות טכניות מסוימות, ויאפשרו להם להתמקד במציאת פתרונות אסטרטגיים ובניהול משא ומתן על העסקה האופטימלית עבור לקוחותיהם. חוזים חכמים לא יחליפו עורכי דין, אבל יש להם את הפוטנציאל לשנות את האופן בו העולם המשפטי פועל כיום.

העתיד של חוזים חכמים

שוק החוזים החכמים הוערך ב-397.8 מיליון דולר ב-2022 והוא צפוי להגיע ל-1,460.3 מיליון דולר עד 2029, גידול המשקף צמיחה בשיעור שנתי של 24.2% במהלך השנים 2023-2029. חוזים חכמים כבר כאן ונהיים חכמים יותר מידי יום, ובקרוב יהיו הרבה יותר "מיינסטרים" וישמשו לעניינים משפטיים מורכבים יותר.

ברחבי הגלובוס גופים ממשלתיים כבר מדביקים את הפער. לדוגמה, בבריטניה, ה- Law Commission (גוף סטטוטורי הסוקר את החוק הקיים באופן שוטף, וממליץ על רפורמות במידת הצורך) פרסם בנובמבר 2021 דו"ח מקיף בנושא חוזים חכמים. אריזונה, אילינוי וטנסי הציגו חקיקה המגדירה את המונח "חוזה חכם", וקובעת שאין לשלול תוקף משפטי של חוזה רק בגלל שהוא כתוב בקוד מחשב. בית המשפט לערעורים בסינגפור קבע, כי הן רכיב ההצעה והן רכיב הקבלה של חוזים יכולים להתגבש באמצעות תוכנות מחשב על גבי פלטפורמת החלפת מטבעות קריפטוגרפיים.

בטרם יורחב השימוש בחוזים חכמים, מפתחי חוזים חכמים יצטרכו להתמודד עם אתגרים משמעותיים בדרך, כגון קביעת קריטריונים משפטיים סובייקטיביים יותר (לדוגמה, האם צד פעל בחוסר תום לב או השתמש במאמצים סבירים מבחינה מסחרית), או אם יש להפעיל סעיף שיפוי ולשלם פיצויים. אולם, חשוב לא רק לחשוב כיצד ניתן ליישם חוזים חכמים עבור מושגים ומבנים קיימים, אלא, המהפכה של חוזים חכמים עשויה לבוא מפרדיגמות חדשות לחלוטין שעדיין לא דמיינו.

*מאת עו"ד אסף ברוך, שותף במחלקת הייטק והון סיכון במשרד עמית, פולק, מטלון ושות'

d&b – לדעת להחליט

2023-03-30T10:20:48Z dg43tfdfdgfd