התגלה מאגר גז טבעי חדש מול חופי ישראל - "קטלן"

לפי הודעת משרד האנרגיה וחברת אנרג'יאן, היקף המאגר מוערך ב-68 BCM, כאשר צריכת הגז השנתית בישראל היא פחות מ-13 BCM. מאגר לווייתן הוא הגדול ביותר מול חופי הארץ עם 600 BCM, תמר בגודל מוערך של 300 BCM וכריש-תנין 100 BCM

משרד האנרגיה וחברת אנרג'יאן הודיעו היום (ד') על מציאת מאגר גז טבעי חדש מול חופי ישראל בגודל מוערך של 68 BCM. לשם השוואה, הצריכה השנתית של כל המשק הישראלי עומדת על פחות מ-13 BCM. למאגר החדש יקראו "קטלן". 

מדובר בתגלית הגז הרביעית בגודלה שנמצאה בישראל מאז תחילת העשור הקודם. התגלית הגדולה ביותר היא מאגר לווייתן, המוערך בכ-600 BCM, המאגר השני בגודלו הוא תמר המוערך בכ-300 BCM והמאגר השלישי הוא כריש-תנין המוחזק על ידי חברת אנרג'יאן גם כן בגודל של 100 BCM.

מיקום המאגר החדש הוא בין שני המאגרים הקיימים של אנרג'יאן, כריש ותנין (בלוק 12), וכולו במים הכלכליים של ישראל. זאת בניגוד למאגר אפרודיטה שנמצא ברובו במים הכלכליים של קפריסין, וחלקו הקטן במים הכלכליים של ישראל, ומאגר קאנא/צידון שחלקו המרכזי בשטח לבנון, והשאר בישראל. הסכם הגז עם לבנון בקיץ של שנה שעברה עסק בשאלת חלוקת הכספים בין ישראל ולבנון במאגר החדש.

בשנת 2022 הכניסה המדינה מתשלומי תמלוגים עבור הגז הטבעי 1.7 מיליארד שקל. מאז גילוי מאגרי הגז הטבעי בחופי ישראל, הכניסה המדינה כ-20 מיליארד שקל. התמלוגים הם תשלום של 12.5% מההכנסות עבור שימוש במשאב טבע של מדינת ישראל. בנוסף לתמלוגים מחויבות חברות הגז גם בתשלום מס חברות, והחל מרווחיות מסוימת חברות הגז מחויבות גם בתשלומים לקרן העושר הישראלית.

2023-05-31T14:37:15Z dg43tfdfdgfd