הילדים נגד האימא: של מי הירושה של סבתא?

אישה שהלכה לעולמה הותירה אחרי שתי צוואות: האחת הורישה את רכושה לנכדים, ובאחרת לבתה – אימא שלהם. כעת הם מנהלים ביניהם קרב משפטי

בית המשפט למשפחה בפתח תקווה קיבל לאחרונה בקשה שהגישו נכדיה של אישה שהלכה לעולמה, והורה על ביטול צו קיום לצוואתה, שבמסגרתה הותירה את כל רכושה לאמא שלהם – בתה. הם טענו שאימם השפיעה על הסבתא שסבלה מדמנציה, והשופטת עידית בן-דב ג'וליאן קבעה שתינתן להם הזדמנות להגיש התנגדות לצוואה.

במהלך חייה הכינה המנוחה שתי צוואות. באשונה, משנת 2001 ("הצוואה המוקדמת"), היא הורישה את רכושה לבנה, שלא הביא ילדים לעולם, ולנכדיה (המבקשים בהליך הנוכחי). בצוואה מאוחרת יותר, משנת 2019, הזוכה הבלעדית הייתה בתה - אימם. לאחר מותה בשנה שעברה הגישה האם בקשה לקיום הצוואה, והיא התקבלה.

באוגוסט 2021 הגישו הנכדים את הבקשה לביטול הצו. הם טענו שגילו בפתאומיות על הצו חודש לאחר שניתן, כשקיבלו הודעה מהרשם לענייני ירושה על קיומה של צוואה מוקדמת לטובתם. בנסיבות אלה, הם פספסו את ההזדמנות להגיש התנגדות בהליך שניהלה אימם ללא ידיעתם.

לטענת הנכדים, הם היו בקשר חם ואוהב עם סבתם, התגוררו עמה וסייעו לה, בעוד אימם השתלטה על חייה, מנעה גישה אליה והפסיקה את הטיפול הסיעודי שקיבלה לנוכח מחלת האלצהיימר שבה לקתה בשנותיה האחרונות. לפיכך, טענו, הצוואה המאוחרת שמדירה אותם מהירושה אינה הגיונית ולא משקפת את רצונה האמיתי.

מנגד טענה האם שהבקשה היא בבחינת "הרצחת וגם ירשת" ותכליתה לנשל אותה מהרכוש של אימה, ששייך לה באופן טבעי. לטענתה צו הקיום שניתן לצוואה המאוחרת הוא סופי ואין לשנותו.

אף שהאם טענה כי שלחה לילדיה הודעה על אודות בקשתה לקיום צוואה, היא לא הציגה אישור מסירה שמוכיח זאת, ולכן השופטת בן-דב ג'וליאן קבעה שההנחה היא שההודעה לא נשלחה אליהם. מכל מקום, הוסיפה, טענתם שלפיה לא ידעו על בקשת אימם לא נסתרה.

false

מנגד, צוין בפסק הדין, הנכדים הציגו אסמכתאות מהדואר שמוכיחות כי לאחר מתן צו קיום הצוואה התקבלה אצלם הודעת רשם הירושה. השופטת הוסיפה שבהודעת הרשם לא נרשמו המועדים להגשת התנגדות. לפיכך, נקבע, לא ניתנה לנכדים הזדמנות להתנגד לבקשה של אימם בזמן אמת. צוין כי עם קבלת ההודעה מהרשם הם פעלו לאתר מסמכים רלוונטיים ועורך דין שייצג אותם, ולא השתהו.

לפיכך נקבע כי צו הקיום לצוואה המאוחרת יבוטל, וכי האם תישא בהוצאות ילדיה בסך 5,000 שקל. השופטת הורתה על העברת בקשת האם לקיום הצוואה מרשם הירושה לבית המשפט. הנכדים יגישו התנגדות ובקשה לקיום הצוואה המוקדמת, ואימם תוכל להתנגד לה.

• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין

• ב"כ המבקשים: עו"ד יונתן סונדרס

• ב"כ המשיבה: עו"ד יואב תם

עו"ד קלרה שמורק עוסקת בירושות וצוואות

• הכותבת לא ייצגה בתיק

• ynet הוא שותף באתר פסקדין

2022-11-25T06:07:16Z dg43tfdfdgfd