הדלקת משואות ממוקדי הטבח, בלי זיקוקים או קהל: השינויים בטקס יום העצמאות

הדלקת משואות ממוקדי הטבח, בלי זיקוקים או קהל: השינויים בטקס יום העצמאות

שרת התחבורה מירי רגב, האחראית על הפקת טקס יום העצמאות, הוסמכה להכניס שינויים שיחרגו מן הנוהג הקבוע ■ טקס הדלקת המשואות ייערך בכמה מוקדים שבהם התרחש טבח ב-7 באוקטובר ■ קיבוץ בארי אינו כלול ברשימת המוקדים, משום שחברי הקיבוץ סירבו להשתתף בטקס

May 02nd, 14PM May 02nd, 17PM יסמין גואטה

השרה מירי רגב, הממונה על טקס הפקת יום העצמאות, ערכה היום (ה') מסיבת עיתונאים כדי להציג את התוכניות לטקס הדלקת המשואות ואירועי יום העצמאות ה-76. השבוע אישרה הממשלה שינוי במתכונת הטקס ובאופיו, כולל שינוי בתקנון.

על פי החלטת הממשלה, רגב הוסמכה להוסיף רכיבים חדשים לטקס, וגם להסיר ולשנות רכיבים שהיו נהוגים עד היום. בין השאר, היא קבעה שכל משואה (מתוך 12 המשואות המודלקות מדי שנה), תודלק על ידי "מספר בלתי מוגבל של מדליקי משואות שתרמו באופן משמעותי ויוצא דופן לחברה הישראלית ולמדינת ישראל".

טקס יום העצמאות יורכב מארבעה חלקים: הראשון הוא חלק הזיכרון, שהשנה לראשונה יצא ממתחם הר הרצל ויתקיים במקומות בהם התרחש הטבח ומתקפת הטרור ב-7 באוקטובר. "היה לי חשוב לפעול בשיתוף פעולה עם ראשי הרשויות וראשי הקהילות — והם אלו שהחליטו על מיקום האבוקה ומי ידליקו אותן", אמרה רגב. רגב פירסמה את רשימת היישובים שבהם יודלקו האבוקות, ובלט בהיעדרו ברשימה קיבוץ בארי — שחבריו הודיעו כי אין בכוונתם להשתתף בטקס.

החלק השני של הטקס הוא טקס הדלקת המשואות המרכזי. מדי שנה נבחרים 12 משיאים ומשיאות — כמניין שבטי ישראל — ולכל היותר 14, לפי התקנון. "השנה המשימה הייתה בלתי אפשרית", אמרה רגב. לדבריה, לאחר התלבטות רבה הוחלט כי 12 המשואות יודלקו בקבוצות של "גיבורות וגיבורים" שנבחרו מ-6,100 המלצות שהגיעו לוועדה. שמות המשיאים יפורסמו לדבריה בשעות הקרובות.

לגבי החלק השלישי – "החלק הטקסי" — והחלק הרביעי, האמנותי, רגב אמרה שהפרטים בנוגע לחלקים אלה יפורסמו בהמשך, אבל היא ציינה שהם יותאמו לרוח התקופה ויתקיימו ללא זיקוקים. רגב ציינה גם כי בכוונתה לפנות לראש הממשלה בנימין נתניהו בבקשה שישלח סרטון לטקס.

"אני רוצה לחזק את ראש הממשלה שנמצא באחת התקופות המאתגרות לעם ישראל ומוביל מערכה מדינית וצבאית בלתי פשוטה. ראש הממשלה מנהל היום לחימה, ונתן לי סמכות מלאהלנהל את כל הטקסים שאנחנו מנהלים ביום השואה, ביום הזיכרון ובטקס המשואות. ההחלטה שלו להגיע לא להגיע לטקס נבעה משיקולים ביטחוניים ובשל החלטות שעליו לקבל", אמרה רגב.

רגב התייחסה גם להחלטתה לקיים את הטקס ללא קהל. היא נשאלה אם הסיבה לכך נעוצה בחשש מהפגנות ומחאות אולם הכחישה זאת. לדבריה, ההחלטה נגעה לשיקולים ביטחוניים, והתקבלה לאחר התייעצות שקיימה עם הגורמים הביטחוניים. "השיקול היחידי שהוביל אותי להחלטה הזו זה הרצון שלי להוביל את הטקס במהלך מלחמה", אמרה. בשנה שעברה, מחשש למחאות במהלך הטקס, הוא צולם מראש כגיבוי למקרה שתתפתח מחאה במהלכו – אולם בסופו של דבר הוא עבר ללא אירועים חריגים.

רגב נשאלה גם על כוונתם של פוליטיקאים להשתתף בימי זיכרון למרות התנגדות של משפחות שכולות, וניצלה את ההזדמנות כדי להאשים את המפגינים נגד המחאה המשטרית. "בתוך המשפחות השכולות יש כאלה שחושבות שלא נכון שנבחרי הציבור יגיעו. גם שנה שעברה בעקבות המהומות שהוביל כוח קפלן היו מתנגדים לכך שנגיע לטקסי יום הזיכרון, ואני הגעתי לטקס כמו רבים מחבריי כי יש חשיבות גדולה בכך שנבחרי ציבור מגיעים ומכבדים את זכרם של הנופלים". ואולם בניגוד לדבריה של רגב, בשנה שעברה לא נערכו הפגנות נגד המחאה המשפטית ביום הזיכרון. רגב עצמה עוררה מהומה כשהגיעה לבית עלמין בחולון, בניגוד לרצונן של חלק מהמשפחות השכולות, שהביעו על כך תרעומת. למרות זאת, גם השנה רגב הודיעה כי תגיע לטקס בבית העלמין בחולון על אף חששותיהן של משפחות שכולות.

2024-05-02T14:22:54Z dg43tfdfdgfd