גלויה מהעתיד: מה למדנו בכנס החדשות של דאסו בפריז?

דאסו סיסטמס היא אחת מחברות התוכנה הוותיקות בצרפת, הפועלת מזה 40 שנה וידועה בעיקר כמפתחת כלים לייעול מנועים, מטוסים ותעשיות ציבוריות שונות. אלא שבשנים האחרונות פטנט התוכנה של דאסו סיסטמס המבוסס על כלי תכנון תלת מימד חדשני, נפתח לעולמות אחרים של וולנס, בריאות ורפואה מתקדמת, זאת לצד שיתופי הפעולה המרשימים שהחברה עושה כמעט בכל תחומי החיים, שהתבטאו אף בהקמת מעבדת סטארט אפים ללא מטרות רווח.

כנס העיתונאים הבינלאומי האחרון של החברה נערך בשבוע שעבר בקמפוס העצום של דאסו סיסטמם בפריז. שם, בכמה מבנים מאורגנים היטב, הם הציגו בפנינו את שיתופי הפעולה העתידיים שלהם כשהמוטו המרכזי הוא: לשפר את איכות החיים של כולנו, על ידי שיתופי פעולה בינלאומיים המחברים יזמים, מדענים, אנשי שיווק, אנשי מדע ורפואה ומומחים מדיספלינות שונות, במטרה להפוך את העולם למקום טוב יותר. וכמובן אם תהיתם, יש גם זווית ישראלית מצליחה בכל הסיפור הזה. הרי איך אפשר שלא?

העולם הווירטואלי ישפר את העולם האמיתי

"אנחנו מאמינים שהעולם הווירטואלי עתיד לשפר את העולם האמיתי" אומרת קלייר ביוט, סגנית נשיא מחלקת מדעי החיים ותעשיית הבריאות בחברה, "מה שמייחד אותנו מחברות שמתעסקות רק בדאטה הוא שאנחנו מאמינים שתעשיית ה- D3 יכולה לתרום הרבה מעבר ובכל מיני תחומים".

בשלביה הראשונים, פלטפורמת ה-D-3 EXPERIENCE שפיתחה דאסו, שימשה בעיקר להדמיה לפני ייצור בכל הנוגע לעולם התעופה והרכבים. הידע העצום והניסיון שצברו בחברה בעשורים האחרונים, הביאו אותה להתמקד בתחומי מדעי החיים עוד טרום הימים שרפואה היתה בראש מהדורות החדשות.

ביוט מוסיפה שלפני עידן הקורונה, הבינו בחברה שיש מגמת שינוי עצומה בכל הקשור לתחום הבריאות ועל אחת כמה וכמה גם אחריה. "הבנו שיש דרישה בתחום הבריאות השמרני להתחדש, בפרט בכל מה שנוגע לחוויית הטיפול של הפציינט, הנוחות שלו, הנגישות שלו לטיפולים, לרופאים. אם ניתן מבט קטן למה שצפוי לנו בתחום הבריאות בשנת 2040, נראה שהרפואה בניגוד להיום, תתמקד בעיקר במניעה של מחלות ולא בטיפול בהן, ורופאים יהפכו להיות יועצי בריאות שילוו את הפציינטים במסע מתמשך של החלמה גם אחרי ההחלמה עצמה".

עוד מוסיפה ביוט, שהטרנספורמציה של תעשיות מדעי הרפואה והחיים עומדות בפני מספר פריצות דרך טכנולוגיות. "לא רק דיגיטציה, אלא איסוף נתונים חכם, בינה מלאכותית, מודלים תלת ממדים שמסייעים לדייק את המכשור החדשני והטיפול האינדיבידואלי בכל פציינט".

סגולות התאום הדיגיטלי

האסטרטגיה של דאסו סיסטמס להחדיר את פיתוחי התוכנה שלה גם לעולמות מדעי החיים והרפואה בהתאמה אישית, קורמת עור וגידים כבר בימים אלה. כיצד זה מתבצע? הצוותים של דאסו מסבירים על חשיבות כלי התלת מימד, וסימולציות של פיתוחים רפואיים מתקדמים כדגמי דמו, שמאפשרים בסופו של דבר לצוותי רפואה ומדע וחברות רפואיות, לדייק טוב יותר את הפתרונות על ידי יצירת טכנולוגיית "תאום דיגיטלי" שתפקידו לשפר את חווית המטופל והרופא בעידן הבריאות בהתאמה אישית. "הסימולציה בתלת הממד בעצם מסייעת לרופא לראות בפועל, עד כמה מדויקת הטכנולוגיה יכולה להיות, ואת מידת ההתאמה האישית שאפשר יהיה לעשות לכל מטופל ומטופל".

אחת הדוגמאות המעניינות שהציגו חברי הצוות נגעה למשהו שכמעט כל אדם חמישי ברחבי העולם סובל ממנו, סרטן. מכשיר הדגמה ה- IASO אמנם עדיין לא נמצא בשוק, אך התאום הדיגיטלי שלו כבר יוצר במטרה לשכלל את מיומנותו ובעתיד לדייק את פעילותו לפני ייצור מסחרי.

מדובר במעין מכשיר שתפקידו להקל על חולים אונקולוגיים במהלך טיפולים כימותרפיים ולהזריק, בדומה למזרקי האינסולין של חולי הסכרת, באופן מבוקר על היד את החומר הדרוש מבלי לטרטר את החולה לבית החולים ובחזרה הביתה. אורך הזמן שלוקח למכשיר שכזה להיות מיוצר ולחדור לשוק הוא כ- 10 שנים, ובעזרת התאום הדיגיטלי, על פי הטכנולוגיה של דאסו, אפשר לדייק מכל בחינה שהיא את פונקציות תפעול המכשיר ובעתיד הלא רחוק למנוע סבל מחולים רבים, כשהחזון הוא לבנות דגם וירטואלי של איברים אנושיים (לב למשל, כבר יש) ודרכם לפתח טכנולוגיות רפואיות חדשניות שבעתיד יאפשרו להתאים באופן אישי עבור כל חולה תרופות ודרכי טיפול אישיות.

זו כמובן רק דוגמה אחת לפיתוח עתידי מתוך דוגמאות רבות שהוצגו במהלך הכנס, שעתידות לשנות את פני רפואת העתיד - הלא כל כך רחוק שלנו, ולשדרג הן את חייהם של מטופלים והן את יעילות הטיפול של הצוותים הרפואיים.

קול קורא לסטארט אפים מכל העולם

לצד הפיתוחים בתחום הרפואה והמק-טק בדאסו סיסטמס מתגאים בהקמתה של אחת ממעבדות הפיתוח המתקדמות, המשמשות כאקסלרטור לסטארט אפים בכל תחומי החיים.

בשנת 2015, דאסו סיסטמס הקימה את 3DEXPERIENCE Lab מתוך חזון של ארגון עסקי וגם חברתי, המספק משך 40 שנה יקומים וירטואליים לטובת חדשנות בת קיימא וראיה ארוכת טווח "ליצור הרמוניה אדם-טבע-מוצר".

3D EXPERIENCE Lab היא מעבדת חדשנות פתוחה ותוכנית להאצה וטיפוח של פרויקטים פורצי דרך בעלי פוטנציאל לשנות את החברה. הפרויקט שואף להשיק חוויות חדשות ולחזק את כוחות היצירה לטובת החברה האנושית, להאיץ פרויקטים שנמצאים בשלב האב-טיפוס, כדי להביאם לייצור ושווק בקנה מידה גדול.

לשם כך הם הקימו מעין רשת חברתית סגורה המיועדת ליזמים מכל התחומים והדיספלינות מכל רחבי העולם, שמטרתה לחלוק מידע, לשתף פעולה עם בעלי מקצוע ויזמים מכל מיני תחומים והכל תחת קורת הגג של דאסו, והתוכנה המתקדמת המאפשרת ליצור מודל תאום דיגיטלי שמסייע למפתחי המוצרים - בעזרת טכנולוגיית התלת מימד - להבין בדיוק כיצד עתיד המוצר שלהם לפעול. בדרך זו ניתן עוד בטרום שלב הייצור והפיתוח לשכלל את מיומנות המוצר, ולדייק אותו לפני היציאה לשוק. החממה של דאסו אולי כדאי לומר, היא ללא לקיחת עמלה מצידם, או עלות נוספת.

כשאני שואלת כיצד זה יתכן שחברה משקיעה משאבים רבים בפיתוח ללא דרישה או עלות, פרדריק ואכר, מנהל מעבדת 3D EXPERIENCE מסביר לי שזו דרכם להעביר את הידע העצום שצברו ואת יעילותה ויכולותיה הרבות של התוכנה המתקדמת של דאסו, שעד עתה שימשה בעיקר בתעשיות ביטחוניות, תעופה וכיוצ"ב, אלא שהפעם היא שימושית גם בכל תחומי החיים.

"אנחנו קוראים לחברות להגיש פרויקטים בתחומים שונים, המידול בתלת הממד והתהליך הטכנולוגי שאנחנו מסייעים בפיתוח שלו, בדיוק שלו בעזרת הידע שלנו והרשת שלנו, יכול לקדם אותו משמעותית אחר כך ביציאה לשוק, בגיוס המשקיעים, בשיווק וכיוצ"ב".

אני מתעקשת שוב כדי לחדד: אתם בעצם אומרים, אנחנו נעשה לכם את המוצר עוד יותר טוב, נעזור לכם לקדם אותו עסקית או למצוא לו פתרונות טכנולוגיים עם הרשת שלנו ונקדם אותו שיווקית, אתם לא לוקחים על זה עמלה או בעלות, וכן מסייעים במציאת משקיעים. הראש הישראלי שלי מיד רוצה לשאול אותך מה האינטרס?

"כל מה שאנחנו רוצים הוא שמוצרים מתקדמים וסטארט אפים חדשניים יהיה בפורטפוליו שלנו, זו הדרך שלנו להראות לעולם ראו מה אפשר לעשות עם הכלים שלנו. עד כמה אפשר לשפר את העולם בכל מיני תחומים. כרגע יש אצלנו באקסלרטור כ- 53 פרויקטים".

אם נתמקד לרגע ברפואה, קשה לשנות את הרגולציה, וליצור שינויים דרסטיים, בוודאי כשמדובר בתאגידי ענק כחברות התרופות. אז איך ניתן לבצע בכל זאת שינוי פורץ דרך?

"מה שאנחנו עושים הוא להסביר שצריך לשנות את הדרך בה הרפואה הקלאסית עובדת. זה לא כל כך קשה, לחנך להקשיב, לאמץ. צריך לחשוב ולהבין עד כמה החברות מוכנות לעשות טרנספורמציה לשלב הבא, ואכן, זה מאמץ בחלק מהמקרים, אבל המטרה שלנו במעבדה היא לפתוח את השוק לאנשים מכל מיני חברות שמתחברים ביחד, איש איש ותחומי ההתמחות שלו והם לאו דווקא חייבים להגיע מאותה מדינה. יש פה שיתופי פעולה נהדרים, שלא נשארים רק בתוך חברות התרופות עצמן. ובעניין המוצרים עצמם והפיתוחים עצמם, אנחנו כמעבדה, מסייעים גם כן למצוא פתרון, המומחים שלנו עושים את המחקר ואנחנו יוצרים דמו שמסייע במציאת הפתרון".

בכניסה למעבדה אני מרגישה קצת כמו במגרש משחקים ומבקשת להתנסות בטכנולוגיה. אני מיד עוטה על עצמי את משקפי התלת מימד ומתנסה בכמה מן הפיתוחים בתהליך שאכן נוגעים לכל תחומי החיים. מציאות וירטואלית תרתי משמע, שמדמה באופן מדויק רעיון לפיתוח שנוצר במוחו של יזם או חברה, ותוכנת התלת מימד מסייעת לדייק את ההתנסות שלי ושל הלקוח לצורך העניין, בחוויית השימוש.

אחד מהם מרתק אותי במיוחד, מדובר בפטנט שמסייע לכורמים לאתר מזיקים ווירוסים בכרמים שלהם ולטפל בהם נקודתית מבלי להרוס את החלקה כולה. בעזרת הטכנולוגיה בתלת הממד והבינה המלאכותית, יכול הכורם לדעת בדיוק היכן פגע אותו טפיל בעזרת הדמיית קרן לייזר מדויקת, מה שבעתיד יאפשר לו טיפול נקודתי מבלי לפגוע בצמחים שמסביב.

המוצר עצמו כאמור עדיין בשלבי פיתוח, ו"התאום הדיגיטלי" המפותח על פי הפטנט של דאסו, מאפשר לייצר דמו בטכנולוגיית תלת מימד שמסייעת למפתחים לדייק בסופו של דבר את המוצר הסופי, התאמתו ויעילותו עבור משתמשי הקצה.

הדמיה מעניינת נוספת נגעה לטיפולי הקרנות המבוצעים על ידי רובוטי ענק, מה שעשוי להלחיץ את המטופלים שעשויים לזוז במהלך הטיפול בשל החרדה ועקב כך להפחית את יעילות הטיפול. התאום הווירטואלי של מה שלעתיד יהיה מכשיר ההדמיה, יאפשר למטופלים לפני טיפולי הקרנות לערוך מעין "חזרה גנרלית" ולעבור באופן וירטואלי את כל תהליך הטיפול, על מנת שיגיעו מוכנים ורגועים.

הקשר הישראלי

הבטחנו זווית ישראלית: מבט מהיר בפורטפוליו של החברה מגלה כי אחת החברות המצליחות שדאסו מתגאים בה, היא חברת המד טק הישראלית המצליחה קורנית ויז'ן המסייעת בפתרונות לליקויי ראייה הנגרמים עקב מחלות קרנית, שפיתחה שתל של קרנית סינטטית שהגוף לא דוחה ופריצת הדרך המשמעותית שלה היתה כשהצליחה להשיב ראייה לאדם שהתעוור עקב מחלת קרנית.

כמובן, שלצד ההצלחה של קורנית ויז'ן לצד יותר מ- 50 סטארט אפים בינלאומיים נוספים שמבשילים לשלבים מתקדמים, מגיעה הקריאה מהמעבדה שמופנית החוצה לחברות נוספות - גם בישראל - ליצור שיתופי פעולה במסגרת האקסלרטור.

זווית נוספת בתוך החזון של החברה היא כמובן הקיימות, אחד מהערכים החשובים בשנת 2022 בואכה 2023.

בהשראת 17 היעדים של האו"ם לפיתוח בר קיימא והחזון "סוף לעוני, הגנה על כדור הארץ, שלום ושגשוג עד 2030", המעבדה מתמקדת בטכנולוגיה דיגיטלית מבוססת ענן ובאינטליגנציה קולקטיבית לפיתוח פרויקטים פורצי דרך, שיכולים להשפיע לטובה על החברה.

הפרויקטים מתחלקים למספר נושאים שדאסו סיסטמס סימנה כבעלי תרומה מכרעת להשיג את יעדי האו"ם, ביניהם: ערים - פרויקטים העוסקים באתגרים עירוניים כגון ניידות, שינויי אקלים, גידול אוכלוסין. חיים - פרמצבטיקה, פיתוח מיכשור רפואי ופרוצדורות בדרך לפרסונליזציה של שירותי הרפואה וסגנון חיים - פרויקטים המשפרים את חיי האדם, מגבירים את תחושת השייכות שלו ומקדמים חיים בעלי משמעות עבור הדורות הבאים.

"אני אזרח כמוכם" אומר ברנאר צ'ארלס מנכ"ל דאסו סיסטמס "וכשאני מביט על הדור החדש של הילדים שלנו, ולי באופן אישי יש חמישה, אני מבין שהם רואים את העולם בדרך אחרת ממה שאנחנו ראינו אותו. שלקיימות, לאקולוגיה ושלאיכות חיים יש משמעות עבורם. וזו הסיבה שאנחנו מתגייסים לסייע ולהפוך את העולם למקום טוב יותר הן מבחינת קיימות והן מבחינת שיפור איכות החיים של כל אזרח ואזרח. אני טס הרבה ברחבי העולם ומבחין במגמה הזו כמעט בכל מקום, בצורך של כולם ליצור עולם טוב יותר. אנחנו חייבים להבין שאנחנו, החברות הגדולות, הן חלק מהפתרון. האחריות היא קודם כל בידיים שלנו ואנחנו צריכים להיות נאמנים לכך בכל יום. אם לא נעשה זאת ונתגייס לשינוי, הוא לא יתרחש. אחד האתגרים של האנושות בימים אלה הוא למצוא דרכים כיצד להפוך את העולם הזה טוב יותר עבור אזרחיו, ולחברות ותאגידים יש אחריות רבה".

2022-11-25T04:42:52Z dg43tfdfdgfd