בודד בדעות ובמדיניות: סמוטריץ' יחליף בקרוב את כל צמרת האוצר, השאלה במי

בעוד זמן קצר מאוד יישאר שר האוצר בלי כלכלנית ראשית, מנהל רשות מיסים, מנהל רשות שוק ההון ומנהלת הרשות לניירות ערך, כשבינתיים הוא סופג אש נגד מדיניותו גם מבכירי האוצר שיישארו בתפקידם. השר מודע לכך למצב הלא בריא, אך ייתכן שהוא מחפש בקפידה מועמדים שיעמדו לצידו בעניין הרפורמה והעברת מיליארדים לגורמים לא יצרניים - וכאלה קשה מעט למצוא. פרשנות

false false

פעם שאלו את דוד בן-גוריון בראיון עם מי הוא נועץ לפני קבלת החלטות חשובות. ב.ג. השיב מיד: "עם כולם". ואיזו דעה אתה מקבל בסוף? היקשו עליו. בן-גוריון חייך והשיב: "את דעתי". קשה להשוות היום את בצלאל סמוטריץ', שר האוצר הטרי עדיין, לראש הממשלה הראשון המיתולוגי של מדינת ישראל, אולם דומה שאילו היו שואלים את סמוטריץ' את אותה השאלה - התשובה הייתה דומה.

כך לפחות אומרים אחדים מבכירי משרד האוצר, שמשתתפים בדיונים ששר האוצר, יו"ר הציונות הדתית, מכנס בלשכתו, כאשר תחושתם היא תמיד אחת: הוא בא, כביכול, להתייעץ בנושא מסוים, אך הבכירים חשים מיד ששר האוצר שלהם כבר קיבל החלטה מראש והדיון הוא בעצם רק "חותמת גומי". בחלק מהמקרים אף שמעו הבכירים על החלטותיו רק מפרסומים בתקשורת.

>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio

ראשי אגפים על זמן שאול

אחת העצות שנתנו לו בכירים באוצר בהווה ולשעבר, כבר בימים הראשונים לכהונתו, הייתה ברורה: בקרוב מאוד עומדים חמישה מבכירי האוצר לסיים את תקופות חוזיהם ולעזוב. כדי להצליח כשר אוצר עלייך למהר ולמצוא להם מחליפים ולדאוג שתהיה חפיפה טובה טרם כניסתם לתפקיד.

סמוטריץ' הקשיב, אך עשה את מה שחשב לעשות מראש: להמתין עם מינויים, לפחות עד אחרי אישור תקציב המדינה וחוק ההסדרים, ולהותיר חמישה ממלאי מקום או בכירים שכהונתם הוארכה לתקופה קצרה.

שר האוצר לשעבר משה נסים אמר לי כאשר נכנס לתפקידו ב-1986, ואני זוכר זאת היטב כי היה זה ממש ביום הולדתי: "איני מבין כמעט דבר בענייני ממונות ועל כן אמנה אנשים טובים שיראו לי את הדרך במשרד הקשה הזה". ציטוט מדויק. לימים, נחשב נסים, איש הליכוד, לאחד משרי האוצר הטובים והמצליחים שהיו לנו. אחת הסיבות לכך: נסים הקיף עצמו בראשי אגפים מצוינים, שבהם בחר בקפידה.

כך, בממשלת האחדות דרש למנות את המומחה לשוק ההון, עדי אמוראי מהמערך, לסגן שר האוצר. למנכ"ל משרד האוצר מינה את החבר הבכיר בהנהלת בנק ישראל, ויקטור מדינה, כלכלן מנוסה שרק לפני שנים ספורות היה מהמועמדים המובילים להתמנות לנגיד בנק ישראל. לראש אגף התקציבים מינה את הכלכלן דוד בועז, שנחשב לאחד מראשי האגף המוכשרים ביותר.

לעומת זאת, חמישה חודשים לאחר מינויו לשר האוצר, פועל סמוטריץ', כאשר הוא מוקף בראשי אגפים שאו-טו-טו לא יהיו לצדו יותר. מבלי לפגוע חלילה במכהנים כרגע, הרי שמי שיודע שכבר לא ממש משנה מה יעשה בימים המעטים שנותרו לכהונתו, גם המוטיבציה שלו היא כבר לא משהו, בלשון המעטה. הנה תמונת המצב:

הכלכלנית הראשית, שירה גרינברג, מסיימת ממש היום, ה-31 במאי, את תפקידה (בלי מחליף!). מנהל רשות המסים, ערן יעקב, יסיים ב-18 ביוני, חמש שנים של כהונה בתפקיד המפתח הזה באוצר ועוד שלושה חודשי "מינוי זמני נוסף" - ועדיין אין לו מחליף, כאשר ועדת האיתור, שהוקמה על ידי השר מאוחר מדי, צריכה להמליץ לו על מספר מועמדים.

גל עמית הוא ממלא המקום הזמני זה חודשים ארוכים, מאז חודש אוקטובר, של מנהל רשות ההון, הביטוח והחיסכון, משה ברקת, שהתפטר. גם כאן מחכים להמלצות ועדת האיתור שהוקמה הרבה אחרי הרגע האחרון. וברשות לניירות ערך המצב אבסורדי לחלוטין: ענת גואטה פרשה מכהונתה באמצע חודש אפריל, עם סיום החוזה שלה, ומזה יותר משישה שבועות אין יו"ר רשות ני"ע. גם לא זמני. זה בערך כמו שלנבחרת הצעירה של ישראל לא יהיה מאמן או שלמדינה לא יהיה ראש ממשלה. פשוט אין מי שמנהל כעת את הרשות. 

דווקא מהמנכ"ל רם בלינקוב, מוותיקי האוצר ומהפעילים במנכ"ליו, שהיה גם ראש אגף תקציבים מצליח בעבר, מיהר סמוטריץ' להיפרד, ימים ספורים לאחר שמונה לתפקידו. הסיבה: מדובר במשרת אמון. דווקא אז היה חילוף התפקידים בינו לבין שלומי הייזלר מסודר, והעובדה שהחפיפה ארכה שלושה שבועות תרמה בהחלט ליציבות המשרד.

"קשה להבין איך אדם נבון כמו סמוטריץ' לא מפנים את המצב"

השר סמוטריץ' עצמו ציין אתמול, בכנס הכלכלי ע"ש אלי הורוביץ, כי הוא מודע לביקורת שאינה בלתי מוצדקת על כך שהוא לא מינה ראשי אגפים חדשים עד כה, אך הבטיח שיהיו מינויים מצוינים, וגם מפתיעים, כבר בקרוב. שוחחתי היום עם לשכת השר ושם הבטיחו כי "זה יקרה ממש ממש בקרוב".

נראה שהשר מחפש בקפידה מועמדים שיעמדו לצידו בעניין הרפורמה המשפטית והעברת כספים, מיליארדי שקלים למעשה, לגורמים לא יצרניים, במקום להעבירם לחיזוק מעמד הביניים, לחינוך, לסל הבריאות, לרווחה ולהעלאת קצבאות הזקנה, כפי שהציעו לו הבכירים הנוכחיים במשרד האוצר.

השר נותר למעשה בודד לגמרי בצמרת משרד האוצר. כולם, ממש כל ראשי האגפים, מתנגדים למדיניותו ולהסכמים הקואליציוניים החריגים של הממשלה, בהיקף של כ-14 מיליארד שקלים. הגדיל לעשות ראש אגף התקציבים, יוגב  גרדוס, שדי שתק עד כה בהתבטאויות פומביות בנושא הרפורמה המשפטית וההעברות התקציביות, שהוא עצמו אחראי עליהן.

בכנס הורוביץ אתמול "תקף" גרדוס בעצם גם את עצמו, כאשר הבהיר שכספים גדולים הועברו הפעם במסגרת תקציב המדינה לגורמים לא יצרניים - קרי: החרדים, שכאשר נכדו בן השלוש יהיה בגילו, יהיו 50% מהאוכלוסייה הצעירה בישראל. אז המצב עלול לדרדר את מדינת ישראל מטה, באין לימודי ליבה ובשל רמת התעסוקה הנמוכה של מגזר זה.

מתברר שגם החשב הכללי, רו"ח יהלי רוטנברג, שנחשב כמתון מאוד, כבר אמר בדיונים פנימיים עם השר את דעתו על השפעה אפשרית לרעה של הרפורמה המשפטית על גיוסי הכספים של ממשלת ישראל בחו"ל, ובימים האחרונים אף התבטא פומבית על הסיכונים למצבה הכלכלי של ישראל.

ואלה הצטרפו לאזהרות שהשמיעו הבכירים האחרים, בהם ראשונת המתריעים, הכלכלנית הראשית שירה גרינברג, מנהל רשות המסים, ערן יעקב, כאשר ההכנסות ממסים הולכות ויורדות שלא באשמתו, וגם בלינקוב, טרם עזיבתו.

וכך נותר בעצם סמוטריץ' בודד לגמרי בדעותיו ובמדיניותו בצמרת משרד האוצר, כאשר למחצית מראשי האגפים העיקריים באוצר כבר אין שום מוטיבציה אפילו להזהיר מתוצאות המדיניות, בשל עזיבתם תוך ימים את תפקידם. "הנזק מהמצב הקיים הוא חמור במיוחד וקשה להבין איך אדם נבון כמו סמוטריץ' לא מפנים את המצב", אמר לנו בצער רב בכיר לשעבר באוצר.

2023-05-31T12:37:15Z dg43tfdfdgfd