שלושה חודשים לתום כהונת נציב שירות המדינה - ובמשרד ראש הממשלה שוקלים להאריך את הקדנציה

שלושה חודשים לתום כהונת נציב שירות המדינה - ובמשרד ראש הממשלה שוקלים להאריך את הקדנציה

דניאל הרשקוביץ, נציב שירות המדינה – הנוח מאוד לראש הממשלה נתניהו, עומד לסיים קדנציה בת שש שנים ■ במשרד ראש הממשלה שוקלים להאריך את המינוי

June 09th, 14PM June 09th, 14PM טלי חרותי-סובר

באמצע ספטמבר הקרוב אמור נציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ לסיים שש שנות כהונה בתפקיד. על אף שנתון זה ידוע כבר זמן רב, ולמרות העובדה שהרשקוביץ כבר חגג 71 ועבר מזמן את גיל הפרישה החוקי בישראל, מינוי חדש לתפקיד לא נראה באופק.

ל-TheMarker נודע כי במשרד ראש הממשלה שוקלים להאריך את כהונתו של הרשקוביץ, עד לבחירת נציב חדש. לא ברור בכמה זמן מבקשת לשכת ראש הממשלה להאריך את הכהונה, אך זכור כי כאשר מונה אודי פראוור לממלא מקום נציב שירות המדינה בזמן הליך הבחירה של הרשקוביץ, כהונתו הוארכה על ידי הממשלה בשלושה חודשים כל פעם.

נציב שירות המדינה מתמנה בהליך בעייתי במיוחד, כאשר ראש הממשלה בוחר את המועמד שלו, ומעביר אותו לאישור ועדה שבראשה יושב אדם שאושר על ידי הממשלה ועוד שני נציגי ציבור. אלה אמורים לאשר או לא את מועמד ראש הממשלה. לאחר בחירתו של הרשקוביץ, שיצאה לדרך שנה וחצי לאחר ניסיונות מינוי שנכשלו, התחייבה הממשלה להקים מנגנון בחירה דמוקרטי שיאפשר בחירת נציב באופן בו נבחרים כלל עובדי המדינה. על אותו מנגנון גם התחייב משרד המשפטים בבג"ץ לפני שש שנים, אך הוא מעולם לא הוקם. כך הגענו למצב בו שלושה חודשים לפני תום כהונת הנציב – הנחשב לנוח במיוחד לראש הממשלה ושריו כיוון שהוא מאפשר מינוי מקורבים לתפקידים בכירים מאוד בשירות המדינה - אין עדיין מנגנון חדש.

כיוון שמנגנון חדש לא קיים, אמור משרד ראש הממשלה להשתמש במנגנון העקום הקיים, אלא שככל הנראה אפילו זה לא יקרה. שלושה חודשים הם זמן קצר מאוד לתהליך כה מורכב, הכולל איתור יו"ר ועדה ראוי ואישורו בממשלה, איתור מועמד או מועמדת ראויים, בדיקת המועמד בוועדה ואישורו, או חיפוש מועמד אחר אם לא יאושר.

מסיבות אלה שוקלים במשרד ראש הממשלה להאריך את כהונתו של הנציב הנוכחי, ולהמשיך ליהנות מנציבות שלא תמיד מקפידה לשמור על שירות מדינה נקי מגורמים פוליטיים ומקורבים.

בורסת השמות לתפקיד, שאמורה להיות בתקופה זו פעילה וסוערת, שקטה באופן יחסי. אחד השמות שעולים בהקשר למינוי הוא שמה של מקורבת משפחת נתניהו, דרורית שטיינמץ, שמונתה רק באוקטובר לתפקיד סמנכ"לית במשרד ראש הממשלה, ללא מכרז.

יצוין כי שמה של שטיינמץ עלה כבר ב-2017, לאחר שמועמדותה של עפרה ברכה, פקידה זוטרה יחסית במשרד הפנים, לא התקבלה בוועדה. עם זאת גם במשרד ראש הממשלה יודעים כי מועמדות של מי שעוסקת בעיקר בקידום ענייני משפחת נתניהו תיצור רעש ציבורי גדול, וסיכוייה לעמוד בדרישות ועדה ציבורית או בג"ץ נמוכים.

ממשרד ראש הממשלה נמסר: "כשיהיה מה להודיע נודיע". מנציבות שירות המדינה לא נמסרה תגובה.

2024-06-09T11:23:09Z dg43tfdfdgfd