למרות גלי עלייה גדולים ותקציב שלא קוצץ: משרד העלייה מקטין את תקציב אולפני העברית שהצילו אותו

למרות גלי עלייה גדולים ותקציב שלא קוצץ: משרד העלייה מקטין את תקציב אולפני העברית שהצילו אותו

אף שתקציב משרד הקליטה – 1.8 מיליארד שקל – הוא היחיד שלא קוצץ, ואף שצפוי גל עלייה גדול, המשרד החליט להפחית את התשלומים לאולפני העברית הפרטיים ששירתו אותו במשך עשור, ולהעביר כסף לרשויות מקומיות לא מנוסות

June 10th, 14PM June 10th, 14PM טלי חרותי-סובר

תקציב משרד העלייה והקליטה – 1.8 מיליארד שקל – הוא היחיד שלא עבר קיצוץ בתקציב 2024. למרות זאת, הסכום שמועבר לאולפני העברית הפרטיים, האחראיים על לימודי העברית המתקדמים בעשור האחרון, נחתך בחודשים האחרונים. כל אלו, אף שלפי המשרד, צפוי גל עולים גדול ב-2024 על רקע גילויי אנטישמיות בעולם.

ב-1 ביולי ידון בית המשפט המחוזי בירושלים בעתירה שהגיש פורום האולפנים הפרטיים, המאגד 17 אולפנים מתוך 32 הפועלים כיום. לטענת הפורום, משרד העלייה והקליטה פוגע ביכולתם של עולים חדשים ללמוד עברית כראוי, משום שהוא מקצץ באופן דרמטי בתקציבי לימוד העברית.

ב-2015 נקבע בהחלטת ממשלה כי אין די באולפני המדינה שמפעיל משרד החינוך עבור לימודי העברית, שכן הם לא יכולים לספק את הביקוש. לפיכך נקבע כי אולפני המדינה יספקו את בסיס לימודי העברית (אולפן א'), ועולים שרוצים לשפר את העברית (אולפן ב') יקבלו שובר למימוש באולפנים פרטיים מסוימים.

לאולפנים הפרטיים הוקצו כ-20 מיליון שקל עבור שוברים, שיינתנו לעולים המעוניינים בכך. שווי כל שובר היה 7,500 שקל, עבור 350 שעות בכיתות קטנות של ארבעה־שמונה תלמידים. לשם השוואה, באולפנים שמפעיל משרד החינוך לומדים 500 שעות בכיתות של 25 תלמידים. החלטת הממשלה מ-2015 תקפה לשנה, אבל מאז היא מתחדשת בהוראת שעה כל שנה.

באפריל פורסמה הוראת שעה חדשה, וכאשר חלוקת השוברים חזרה בתחילת יוני – אחרי שלושה חודשים שבהם נעצרה – התברר גודל הקיצוץ: שווי השובר ירד ל-4,000 שקל, ובמקום 350 שעות יינתנו רק 200 שעות. הכיתות יגדלו ל-12 אנשים. סך תקציב האולפנים הפרטיים ירד ל-23 מיליון שקל, אף על פי שמאז תחילת המלחמה הגיעו לישראל 19 אלף עולים – והמספר צפוי לעלות.

לטענת אלכס ללוש, בעל אולפן פרטי ואחד מאנשי הפורום התובע, בינואר־פברואר חולקו כ-1,700 שוברים, אך בתחילת מרץ חלוקת השוברים נעצרה. "חשבתי שזו טעות", הוא אומר, "אבל גילינו כי יש כוונה מאחורי העצירה".

התגייסו בגל הגדול, וקוצצו במקביל

מערך לימודי העברית התנהל על מי מנוחות עד 2022, אז הגיע לישראל גל של 77 אלף עולים בעקבות המלחמה באוקראינה, לעומת ממוצע שנתי של 25 אלף. גם ב-2023 היה מספר העולים גבוה משמעותית מהממוצע, והוא הסתכם ב-46 אלף איש.

הגל גרם לקריסתם של אולפני המדינה, שלא היו מוכנים לו. האולפנים הפרטיים התבקשו להעביר גם שיעורי בסיס – ובבת אחת זינק התקציב שניתן להם ל-63 מיליון שקל. במשרד הקליטה לא מכחישים כי עצם קיומם של האולפנים הפרטיים הציל את מערך לימודי העברית בישראל.

אלא שהסיוע, שחיזק מאוד את האולפנים הפרטיים, לא עזר להם עם כניסת השר הנוכחי, אופיר סופר, לתפקידו. לדברי מקורות במשרד העלייה והקליטה, צוותים מקצועיים במשרד – בשיתוף חברת לוטם החיצונית – החלו לבדוק את נחיצות האולפנים הפרטיים, ובעיקר את גובה התשלום להם, והמליצו על קיצוץ.

במשרד טוענים כי האולפנים הפרטיים היו שותפים לתהליך, אבל באולפנים אומרים כי לא ידעו עליו. בקשת TheMarker לקבל את הדו"חות המקצועיים שקבעו כי יש לקצץ את תקציב האולפנים הפרטיים – נדחתה, בטענה שהייעוץ המשפטי אוסר על העברתם, לקראת העתירה המדוברת.

במשרד העלייה והקליטה טוענים כי זו החלטה מקצועית, שנעשית תוך כדי מלחמה כדי לשמור על כספי הציבור. הם גם מזכירים אירוע נוסף שגרר לא מעט הרמות גבה. במהלך 2023 פתח המשרד בפיילוט שאיפשר לעשר רשויות שרצו בכך לפתוח אולפנים משלהן, במימון המשרד. אף שכלל לא ברור אם הפיילוט עובד, העולים החדשים נדרשים לנוהל חדש: עבור אולפן א' יפנו ראשית לאולפן משרד החינוך, ואם אינו יכול לספק אולפן מהיר – יפנו לרשות המקומית, ורק אז יוכלו לפנות לאולפן הפרטי.

לטענת מקורות בקרב האולפנים הפרטיים, משרד הקליטה מעוניין להעביר מיליונים לרשויות מקומיות במקום להם, אף שהם הוכיחו יכולות גבוהות בתחום, ולרשויות המקומיות אין כל יתרון בהקמת אולפן.

במשרד העלייה והקליטה דוחים את הטענה על הסף. הם מסכימים כי התוכנית בחיתולים, ובכל זאת מתעקשים על הסטת תקציבים לרשויות במקום לאולפנים הפרטיים. "הרשויות המקומיות יודעות טוב מאיתנו מי צריך אולפן ומי לא", אומרים במשרד הקליטה. "עד לרגע זה הועברו לרשויות המקומיות 3.5 מיליון שקל בלבד".

עוד נמסר ממשרד העלייה והקליטה: "בשנה האחרונה, המשרד מוביל שינויים שעניינם שיפור של תשתיות הקליטה בישראל, הכל בהתאם לעבודה מקצועית ומנומקת של אגפי המשרד. מנכ"ל המשרד מוביל ומלווה את הליך ההכנה לקליטה".

2024-06-10T11:11:56Z dg43tfdfdgfd