לא העיפרון הכי חד בקמל"ר

לא העיפרון הכי חד בקמל"ר

המשפחות שהתפנו עצמאית מהצפון ולא יודעות מתי יראו שוב את הבית, הסטארט-אפ שדואג שלא תישארו בלי שוקולד על המדף - והמדינה שהנפיקה שטרות שיוציאו מיליוני מכונות לגמלאות ■ כל מה שצריך לדעת על היום שהיה בכלכלה

June 09th, 17PM June 09th, 17PM רותם שטרקמן

הכשל הצבאי של 7 באוקטובר עוד ייחקר וידובר, ובדין, אבל הכשלים שאנחנו חווים מאז מוכיחים שעוד לא למדנו והפנמנו שום דבר. לא רק הממשלה, אלא גם צה"ל (שבאחריותה, כמובן). למה לכל הרוחות אי אפשר להתיישב ולנהל את הדברים כמו שצריך? למשל כל עניין גיוס המילואים והעלויות המטורפות שלו.

הבוקר (ראשון), בראיון לירדן בן גל הירשהורן, התייחס קצין מילואים ראשי (קמל"ר) תא"ל בני בן ארי לנושא קצת בזלזול, וזה מרתיח. מבחינת בן ארי, לא נורא שאנשים יחגגו על חשבוננו: "אם יש מישהו שמרוויח קצת יותר מזה — שירוויח. אין לי בעיה ערכית עם זה", הוא אומר.

יש להניח שבן ארי שמע את הסיפורים שרצים בישראל בחודשים האחרונים, על איך שוחטים את תקציב הביטחון. למשל, אנשים שבאים לישון לילה באיזה חמ"ל בעורף ומקבלים על משמרת אחת שכר של שבועיים, ועל שמירה של שלוש שעות ביום בש"ג של היישוב, שמאפשר לך לקבל משכורת כפולה — כבר חודשים רבים.

אין ברירה, מילואים עולים כסף וברור שזאת מלחמה שבה ישראל נכנסה למצב הוצאות אחר. הגיוני גם שיהיה פה ושם חוסר יעילות, ואפילו אפשר לדבר על רוחב לב ביחס לאנשי מילואים. הכל בסדר וגם המעסיקים ראויים לפיצוי. ובכל זאת, גם במלחמה — ובטח שמתמשכת כל כך הרבה זמן — ראוי לנהל את הדברים בחכמה ואחריות: לא לאפשר לזרוק כסף ציבורי סתם, לבדוק אם אדם שמקבל שכר חודשי של 30 או 40 ואפילו 50 אלף שקל בחודש עושה עבודה נחוצה או שאפשר להסתדר בלעדיו.

בן ארי ושאר בכירי צה"ל מקבלים משכורת מהציבור כדי לנהל מלחמה מוצלחת מול חמאס וחיזבאללה וכדי לשמור על אזרחי ישראל, אבל הם מחויבים גם לנהל את המלחמה ביעילות ובצמצום ובשמירה על הקופה. זה לא כסף של אבא שלו אלא של אותם אזרחים שעליהם הוא אמור לשמור.

אי אפשר לשכוח שבמקביל, מטרות חשובות מוזנחות כי אין מספיק כסף. למשל, במערך בריאות הנפש הקורס, ובכלל במערכת הבריאות. גם הגירעון של ישראל גבוה מדי ורק עולה ואי אפשר להקל ראש בזה — העתיד שלנו תלוי בחוב העצום שאנחנו מייצרים. אפילו בצבא יש חוסרים אדירים. רק במערך המילואים פתאום יש כסף לפזר?

בכירי משרד האוצר לשעבר מזהירים מפני הרכב הוועדה לקביעת תקציב הביטחון: "סכנה לעשור אבוד נוסף. הגדלה לא מבוקרת של התקציב תפגע אנושות בכלכלה". ועוד לא דיברנו על פתרון זול, יעיל, שוויוני ומוסרי — שעליו בכלל הממשלה לא בונה: גיוס חרדים לצה"ל. זה לא. ניתן להם שילמדו ויקבלו מאיתנו כספים. מכרו לכם את "מבצע ארנון", ויצביעו באישון ליל על השתמטות מצה"ל, כותב אבי בר-אלי.

מה עוד קורה

1. הערב ב-20:00: בני גנץ ידבר. האם יתחיל בישראל עידן פוליטי חדש ואופטימי או שזה בעצם הסיוט שלנו שמתקרב?

2. חודש אחרי פרוץ המלחמה, סמוטריץ' כבר שקע במאבק נגד יועמ"ש האוצר. הוא רוצה לגרוף את כל המיליארדים שלנו ושאף אחד לא יפריע

3. יישובים רבים בצפון לא פונו באופן רשמי, אבל משפחות רבות שמתגוררות בהם התפנו באופן עצמאי: "עברנו מלחמות ומבצעים ואף פעם לא הייתה הרגשה כזאת"

4. הממשלה תגרד 23 מיליון שקל למבנים זמניים ביישוב החרדי החדש יתיר. יתיר שהקמתו נאמדת ב–600 מיליון שקל, מקודם למרות התנגדות האוצר, גורמי תכנון וארגוני סביבה. משרד ההתיישבות של השרה סטרוק וגורמי ימין קיצוני, התומכים בהגבלת האוכלוסייה הבדואית, מקווים כי המגורים הזמניים יגבירו את הלחץ לתקצב את יישוב הקבע

5. מחירי הקקאו זינקו: זה דווקא לא רע עבור הסטארט־אפ הישראלי קוקומודו, שפיתח שיטה לייצור אבקת קקאו במעבדה

6. סיפור טוב על מכונות ועל ראמן: יפן משיקה שטרות חדשים ומיליוני מכונות מזון ושתייה אוטומטיות ייזרקו לפח

2024-06-09T14:08:40Z dg43tfdfdgfd