ככה מפילים את ביבי? אם גנץ רוצה להיות ראש ממשלה - שיתחיל לעבוד בזה

ככה מפילים את ביבי? אם גנץ רוצה להיות ראש ממשלה - שיתחיל לעבוד בזה

האפיזודה של בני גנץ בממשלת החירום הייתה כישלון מוחלט ■ הוא קיבל חמישה תקני שרים, לא רשם הישגים ורק קנה לבנימין נתניהו זמן ■ אחרי ש"שמר על נתניהו מאוחדת" ותוגמל בסקרים - האם הוא רוצה גם להנהיג?

June 09th, 21PM June 09th, 21PM אבי בר-אלי

בני גנץ נכנס לממשלת חירום כשישראל חבולה, חסרה חטופים, מתמודדת עם חזית דרומית, מובלת בידי שדרה פיקודית מוכת קונספציה, עטופה באהדה בינלאומית, מונהגת בידי מחנה ימין חפוי ראש ומאוחדת רק באבלה.

חלפו שמונה חודשים, ובני גנץ מפרק את ממשלת החירום כשישראל חבולה, חסרה חטופים, מתמודדת עם חזית דרומית, מזרחית וצפונית, מובלת בידי אותה שדרה פיקודית, נטולת תמיכה בינלאומית, נעדרת הרתעה ואסטרטגיה, וזאת שעה שהימין מתאושש, מחדש את השיח הפלגני, ואוטוטו – גם את הרפורמה המשפטית.

במבחן התוצאה – זו המדינית, הביטחונית והחברתית – האפיזודה של גנץ היא כישלון מוחלט. הוא קיבל חמישה תקני שרים, לא רשם הישגים ורק קנה לבנימין נתניהו זמן.

אפשר כמובן לספר סיפורים – להזכיר שגנץ וגדי אייזנקוט בלמו מלחמה בצפון, או שרק בזכותם אושרה עסקת חטופים. אבל כוחם של סיפורים אלה יפה בדיוק כמו הסיפורים על כך שמשך ארבעה חודשים בנימין נתניהו התעלם מתביעתם להיכנס לרפיח, צפצף עליהם כשדרשו עוד עסקת חטופים והשתיק אותם כשדרשו להגיב מיידית באיראן. בסופו של יום, אלה סיפורים. בעתיד (אולי) נדע מי אמר למי ומי צדק.

באשר לתוצאה הברורה והחד-משמעית כאן ועכשיו, רעיון ממשלת החירום לא עבד. ישראל מתבוססת בטקטיקה, מתפלשת בפוליטיקת זהויות, מתגלגלת הלאה ללא יעד. ולהזכיר, בג"ץ הוא זה שבלם את הרפורמה המשפטית – לא המחנה הממלכתי, ותקציב מדינה מופקר עבר (פעמיים) חרף התנגדות של גנץ.

בשורה התחתונה, גנץ כשל – למעט בתחום אחד: התחום הפוליטי. החבירה לממשלת החירום הכפילה את מספר המנדטים הווירטואליים של המחנה הממלכתי, ולפי הסקרים, הוא עקף את נתניהו ואת יאיר לפיד במרוץ לתפקיד ראש הממשלה הבא.

מבחינה פוליטית - הכניסה של גנץ לממשלת החירום הוכיחה את עצמה. הוא הוכיח שהוא יודע "לשמור על נתניהו מאוחדת" – ותוגמל על כך. אבל האם הוא מסוגל להחליף את נתניהו? האם הוא רוצה בכלל להחליפו?

רעיון ממשלת החירום לא עבד. ישראל מתבוססת בטקטיקה, מתפלשת בפוליטיקת זהויות, מתגלגלת הלאה ללא יעד. ולהזכיר, בג"ץ הוא זה שבלם את הרפורמה המשפטית – לא המחנה הממלכתי, ותקציב מדינה מופקר עבר (פעמיים) חרף התנגדות של גנץ

אם גנץ רוצה להנהיג, אזי שאחרי שמונה חודשים של בטלה "ממלכתית" – הוא אמור להתחיל לעבוד בזה. והעבודה הזאת כרוכה בהנהגת אופוזיציה קשוחה, אגרסיבית, ערמומית וחדורת מטרה. בדיוק כמו זו שנתניהו הנהיג לפני שנתיים בלי לראות בכך פחיתות כבוד, בלי לצאת לחופשה – ורשם בכך הצלחה.

"אני יודע שאומרים שאיני רמאי, שונא וחסר עכבות כמו יריביי. נכון, אבל אני יכול להבטיח לכם דבר אחד - אני מוכן למות בשביל הילדים שלכם", אמר היום גנץ - והוא צריך כבר לדעת שזה לא מספיק.

2024-06-09T18:24:22Z dg43tfdfdgfd