"חייבים למצוא פתרון דחוף למצוקת העובדים בענף הבניה"

בר 23 שנים שבועז שמאילוב עובד בענף הנדל"ן.

בגיל 22 הוא החל לעבוד כאדריכל, בגיל 28 הוא כבר עבד במחלקת הנדסה וביצוע ב'קבוצת מזרחי', בגיל 33 הוא התקדם לעבוד כסמנכ"ל בקבוצת חג'ג, ואז, בגיל 36, בשנת 2016, הוא החליט לקחת את הניסיון שצבר ולהקים חברה בניה ויזמות משלו, את חברת הנדל"ן ברקלי, חברת בניה יזמית שהקימה כבר מאות יחידות דיור במסגרת פרויקטי נדל"ן והתחדשות עירונית במרכז הארץ ובשרון.

שמאילוב חווה בקריירה שלו בענף הנדל"ן לא מעט אתגרים, החל מתקופת האינתיפאדה השנייה, הקריסה הפיננסית בשנת 2008-2009, מלחמות, מבצעים, התפשטות מגפת הקורונה, ועדיין, הוא מעולם לא נתקל במשבר שדומה למשבר שקיים בענף הנדל"ן בשנה וחצי האחרונות, בדגש על תקופת מלחמת 'חרבות ברזל', "עוד לפני המלחמה היו לא מעט אתגרים בשוק והייתה האטה משמעותית במכירות, אבל דווקא שהחלה התאוששות פרצה המלחמה וטרפה את הקלפים בענף הדיור", מספר שמאילוב. לדבריו, ישנם לא מעט אתגרים שניתן להתגבר עליהם בצורה כזו או אחרת, אולם המחסור בעובדים גורם למצוקה חסרת תקדים בענף, "היה מחסור בעובדים עוד לפני המלחמה, אבל לא מחסור כפי שאנחנו חווים היום. בתחילת המלחמה סגרו את הגבולות שמנעו כניסת בין 80.000-100.000 עובדים פלשתינים. הדבר יצר מחסור חמור כי קיבלנו כמות מעטה מאוד של עובדים זרים כחלופה, כאשר במקביל לא מעט עובדים זרים עזבו את ישראל בעקבות המצב".

לדברי שמאילוב המצב הנוכחי מייצר תחרות משמעותית על כל עובד, כאשר העובדים מצידם מבינים את כוחות השוק, את ההיצע הנמוך לעומת הביקוש, ולעיתים שכרם של העובדים הוא כפול ואף יותר מהשכר שהם קיבלו לפני השבעה באוקטובר, "הקבלנים נלחמים על כל פועל ופועל, יש קבלנים שמפתים פועלים של קבלנים אחרים עם שכר גבוה יותר כאשר קבלנים משלמים לפחות 50% יותר מהשכר שהיה נהוג לפני המלחמה. לעיתים, כשהם חייבים לסיים פרויקט הם משלמים עד 70% יותר בעלויות השכר. העסקת עובדים זרים הפכה להיות פריבילגיה שרק פרויקטים במרכז הארץ יכולים לעמוד בה כלכלית כי הפועלים מסין ומולדובה הפכו ליקרים מדי. בסופו של יום, העלויות הגבוהות הללו שמעלות את מרכיב הביצוע בבנייה באופן משמעותי, לעיתים עד כדי 25%, יתגלגלו הלאה ומי שישלם את העלות יהיו הדיירים מאחר והיזמים שעובדים על אחוזי רווח ספורים לא יכולים לספוג את העלות הזאת באופן קבוע".

שמאילוב מציין כי המשך המצב הקיים יוביל לקשיים משמעותיים של חברות במשק וגם להעלאת מחירי הדירות באופן משמעותי, "ככל שהמלחמה נמשכת, הקבלנים מתחילים להגיש הצעות מחיר גבוהות. הרווח הקבלני הוא כ - 5-8% על כל הפרויקט. העלויות עלו כאמור במעל 20%, כך שקבלן לא יכול לספוג אותן. יהיו גם קבלנים ויזמים שלא יחזיקו מעמד – הקבלן שעצר את האתר שלו מחודש אוקטובר או נובמבר יתקשה לחזור לעבוד אחרי שהוא שחרר את כל הצוות המקצועי ואת ההנהלה שלו כדי לשרוד את התקופה הזאת. יש אתרים שיזמים כבר יודעים שהקבלן פשט רגל ומכניסים קבלנים אחרים. אני מצפה שהממשלה תעזור, תייצר מנגנון יעיל שיקדם הבאת עובדים ויסייע להחזרת הענף לפעילות, אחרת, הענף, המדינה ותושביה יפגעו יחד בעקבות קריסת הענף".

כדי להצליח לגייס עובדים ולאור מצוקת העובדים הקשה הוציאה המדינה קול קורא בדצמבר להקמת 'רישיון תאגיד' כדי לאפשר לחברות רבות במשק להעסיק באופן ישיר פועלים זרים, ללא צורך בהעסקת הפועלים דרך המדינה, בצורה שמאריכה את העסקת הפועלים. לדברי שמאילוב, כ–260 חברות/תאגידים הגישו בקשה להקמת תאגיד של פועלים זרים, לעומת כ – 60 שהיו לפני המלחמה, אולם הפועלים הזרים עדיין לא זמינים והדיון בבקשות הרבות מתעכב, "הגשנו בדצמבר את הטפסים ולמרות שחלק כבר קיבלו אישור לעבוד בהגדרה כ'תאגיד', אין מספיק פועלים. אני פונה למדינה, חסמתם את הפלשתינים, תביאו משהו אחר ועדיף אנשי מקצוע ממולדובה וסין ולא אנשים שצריכים להכשיר אותם מהתחלה, כמו פועלים מהודו וסרי לנקה, שצריך ללמד אותם את רזי המקצוע מהבסיס. חסרים כ 120,000 פועלים זרים, תזרזו את קבלת רישיון התאגידים ותקלו על תאגידים לקבל פועלים, אפילו באופן זמני בגלל שעת החירום. בנוסף, הממשלה אישרה שפועלים ממדינות מסויימות לא יצטרכו לעבור ישירות דרך המדינה לפני שהם מתחילים לעבוד בארץ, אז קדימה, תקדמו את העניין. חבל שגם התהליך הזה תקוע".

המציאות הנוכחית יוצרת תהליך שייקח שנים רבות לתקן אותו. יזמים רבים כבר סופגים עלויות גבוהות מזה תקופה ארוכה בעקבות הריבית הגבוהה על הלוואות שהם לקחו כדי לרכוש קרקעות ולקדם פרויקטים והרבה יזמים מחליטים בתקופה הנוכחית שלא להיכנס לביצוע של פרויקטים כי העלויות גבוהות, גם בגלל שכר העובדים, וגם בגלל העלויות הגבוהות של חומרי הגלם לבניה. לדברי שמאילוב, "התוצאה היא שיהיו פחות התחלות בניה למרות שהביקוש הכבוש רק גדל. גם כאן כוחות השוק ישחקו תפקיד כאשר יש יותר אנשים שירצו לקנות דירות אבל פחות דירות כי אין מספיק התחלות בניה. לדעתי, שליש מאתרי הבניה בארץ לא עובדים כרגע ומחכים לרגיעה ולחזרה לשגרה. את התוצאות של היעדר מענה למצוקות הקיימות ישלמו כולם".

ראיון עם בועז שמאילוב, מייסד ומנכ"ל קבוצת ברקלי 38

d&b – לדעת להחליט

2024-06-09T08:26:26Z dg43tfdfdgfd